En fersk undersøkelse utført for alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, viser at 99.000 nordmenn førte fritidsbåt med promille i fjor. Det betyr ni prosent av fritidsbåtfolket. Undersøkelsen sier ingenting om hvor høy promille de spurte hadde, men promillegrensa for fritidsbåter og småbåter i Norge er i dag på 0,8.

– Jeg mener promillegrensa burde vært som for bil og scooter. Altså 0,2. Jeg ser ikke at det skal være mindre farlig å forulykke med båt enn med bil eller scooter, sier daglig leder for Alta laksefiskeri- og interessentskap (ALI), Tor Erland Nilsen.

Legalt med en dram

Altaposten valgte å kontakte ALI fordi vi har mistanke om at holdningene til alkohol er annerledes i Altaelva enn den er langs landeveien. Vi har gjennom flere kilder fått bekreftet at det å ta seg en konjakk i elva, nærmest er like viktig som å huske å sette agn på fiskestanga. Enkelte har på fleip hevdet at de ikke tør å kjøre opp de verste strykene i edru tilstand.

– Skal du kjøre opp Pahtagoski må du være skjerpet,  kontrer Nilsen, som mener holdningene er endret til det bedre langs elva.

– Det var nok mer slik tidligere at det var greit å kjøre i påvirket tilstand, men ungdommene i dag har helt andre holdninger. De fleste drikker mindre og vestbruken er mye bedre. Selv om det finnes unntak, kanskje særlig før Sankthans, har de fleste gode holdninger til dette, mener ALI-sjefen.

Alle blir dårligere

Leder av alkovettorganisasjonen, Kari Randen, sier til NTB at hun er bekymret over det høye antallet som oppgir promillekjøring til sjøs.

– Promille gjør ikke forskjell på amatør og sjøulk. Alle blir dårligere båtførere med promille. Godt sjøvett og godt alkovett henger sammen, sier Randen.

Sjøfartsdirektoratets statistikk over omkomne fra fritidsbåt de siste årene viser at minst hver fjerde omkomne har hatt promille og at bare 4,7 prosent av dem brukte flyteutstyr.

– Det er en klar sammenheng mellom bruk av alkohol og ulykker. Sjansen for at det skal skje noe uønsket er mye større når båtføreren er påvirket av alkohol. Berusede folk har i tillegg en tendens til å droppe redningsvesten, som kan gi fatale konsekvenser når ulykken er et faktum, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen, til NTB.

Oslofjord-syndromet

Tor Erland Nilsen i Alta synes det er betenkelig at myndighetene tillater en promillegrense til sjøs på 0,8.

– Jeg har selv vært en sommerkveld i Oslo-fjorden og sett på den enorme båttrafikken som er der. Det er merkelig at man tillater høyere promille der enn på Finnmarksvidda. Men akkurat denne kampen tør tydeligvis ikke myndighetene ta, påpeker han.