Forrige uke går inn i historien som Altapostens beste mobil-uke noensinne. Nettsjef Tom Skoglund konstaterer at formidable 155.000 lesere var innom mobilsidene til Altaposten i løpet av uke 16. I gjennomsnitt ble vi besøkt av 26.583 daglige brukere, noe som gjorde at Altaposten passerte iFinnmark med god margin (15.726 brukere daglig gjennom uka) – men også nettstedene til iTromsø (21.377 daglige mobilbrukere) og Avisa Nordland (24.417). Dette fremgår av de offisielle tallene til TNS Gallup. Fortsatt er det et stykke igjen til Nordlys, og NRK-tallene er ikke brutt ned på enkeltregioner.

Også tidligere i år har vi satt mobil-rekord på egen nettside, i snitt besøkte drøyt 16.000 lesere sidene våre hver dag i uke 12.

– Forrige ukes lesertall ligger langt over normalen vår, men også langt over det beste vår argeste konkurrent iFinnmark har prestert så langt. Vi er svært godt fornøyd med dette. Vi var nær å tukte iFinnmark på mobil i uke 12, men da snek de seg like foran oss, sier Skoglund.

Altapostens kjerneområde er tre kommuner i Finnmark, men oppslutningen i forhold til folketallet plasserer Altaposten høyt oppe på den nasjonale listen.

Hardt budskap

Hovedårsaken til at tallene skvatt i været var artikkelen om Ada Sofie Austegard, mor til Baneheia-drepte Stine Sofie Austegard. Hun gikk ut med et knallhardt budskap under «Se meg»-konferansen.

– Saken vi presenterte omhandler et viktig, relevant og alvorlig tema, nemlig hvordan man som voksen skal følge med og varsle om mulige overgrep mot barn. Jeg har tro på at vesentlige nyheter blir viktigere på digitale plattformer i framtiden. Det er heldigvis ikke bare kjappe nyheter som møter interesse på nett og mobil, sier ansvarlig redaktør Rolf Edmund Lund.

Viktig tema

Artikkelen ble delt heftig på sosiale medier – i så stor grad at vi var nødt til å sjekke om tallene stemte, noe de for ordens skyld gjorde. 110.000 mobilbrukere klikket seg inn på saken, 30.000 kom inn på saken fra PC eller tablet i løpet av forrige uke.

I skrivende stund har drøyt 153.000 personer klikket seg inn på artikkelen, de aller fleste i forrige uke.

– Selv om budskapet Austegard presenterte var både hardt og brutalt, er det et viktig tema hun løftet inn. Som nettsjef er det godt å se at god journalistikk om slike tema blir omfavnet av leserne. Det viser at god og viktig journalistikk kan vinne i det lange løp. At det var en slik sak som fikk nettallene våre til å løfte seg så veldig, gjør meg stolt, sier Skoglund.