De engelskspråklige studiene trekker flere studenter til studier i Finnmark. Mest populært er det nettbaserte «Northern Studies».

– Studiet har økt fra 148 søkere i fjor, til 209 i år. Det synes vi er veldig bra. Det viser også at studiet stadig blir mer kjent blant studentene, sier dekan Wenche Kjæmpenes.

Finnmarksfakultetet ved UiT – Norges arktiske universitet har flere studier som ikke er med i samordna opptak. Herunder kommer alle de sju engelskspråklige utdanningene. Til disse bacelor- og årsstudiene måtte man søke innen 1. desember. Søkertallene er nå offentliggjort, og det viser seg at det er svært stor økning. Søkerne kommer fra Norge, Norden, Europa og resten av verden.

– Vi har en økning fra 450 til 890 søkere. Studentene er fra hele verden, og det er økning i Skandinavia og Europa. Det gir en god blanding, og det er veldig gledelig, sier dekan Wenche Kjæmpenes.

Hun forteller at bacheloren i «Northern studies» som ledes fra Kirkenes er spesielt populært i Russland. Studiet er nettbasert, og veldig populært blant studenter som ellers følger studier ved russiske universiteter.

Nordlige studier

– Jeg er veldig fornøyd med at vår nettbaserte bachelor i northern studies har scoret høyt på det nasjonale studentbarometeret. Dette studiet krever spesiell kompetanse fra oss, og det viser det seg at vi har klart. Vi har også hatt god støtte fra studentlabben ved Universitetet i Tromsø. Det er blitt lettere å finne frem til studiet. Men jeg vil særlig berømme våre ansatte som har jobbet med å markedsføre studiet, sier hun.

Reiseliv tilbake igjen

Masteren i reiseliv, som lenge har hatt dårlig rekruttering, er nå tilbake. Med en økning fra 112 til 162 søkere, og mange søkere fra Skandinavia og Europa – særlig Tyskland, er Kjæmpenes veldig fornøyd. Også Arctic Adventure Tourism har god søkning.

– Nå viser det seg at markedsføring av studiet har hjulpet. Vi har endret litt på studieplanen, og det er blitt et attraktivt studium. Det er også et godt tilbud til næringslivet, sier hun.

– Og så har vi endret på rock'n roll-studiet, som nå heter Cultural and Creative Entrepreneurship. Det er 97 som har dette på 1. prioritet. Det er veldig bra, sier hun.

Wenche Kjæmpenes Foto: Kita Eilertsen