For et halvt år siden satte Finnmarkssykehuset i gang en ordning med pasientverter ved Hammerfest sykehus.

– Ordningen har vært en ubetinget suksess, skriver Finnmarkssykehuset i en pressemelding.

Tanken er at pasienter møtes i resepsjonen av egne pasientverter, som ønsker pasientene velkommen, viser vei og følger disse til behandling og undersøkelse – om dette ønskes.

Det er administrerende direktør i Finnmarkssykehuset, Torbjørn Aas, som har tatt initiativ til ordningen, skriver Finnmarkssykehuset:

– Jeg har selv erfart som pasient hvor overveldende det kan være å forholde seg til alt det praktiske samtidig som man har mange tanker og bekymringer omkring undersøkelser og mulig sykdom. Da er det en veldig støtte å kunne bli møtt med et vennlig smil, og få hjelp til å finne fram dit man skal. Jeg er både glad og stolt over at pasientvertene nå har blitt et fast innslag på sykehuset og har godt håp om at vi kan få spredt dette til flere deler av Finnmarkssykehuset, sier han.

Også pasientvertene selv liker ordningen:

– Vi gleder oss til å gå «på jobb». Vi storkoser oss med å komme på sykehuset og treffe ansatte og pasienter. I motsetning til travle sykepleiere og andre på avdelingene, kan jo vi ta oss tid til å slå av en prat med folk i tillegg til å yte ren praktisk hjelp, forteller pasientvertene Anne Skredlund og Haldis Olsen.

Finnmarkssykehuset skriver i pressemeldingen at flere pasientverter ønskes, og at det er litt få menn som har blitt med på ordningen.

– I dag er vi litt for få, slik at vi må gå en del dobbeltvakter, og derfor skulle vi gjerne fått noen flere kolleger. Det er ikke til å legge skjul på at vi er mest damer her, så vi vil særlig oppfordre menn til å ta kontakt. Dette er en trivelig og meningsfull jobb for alle!