Steinsprutskader på biler koster forsikringsbransjen over fem millioner kroner årlig bare i Alta.

– Alle som har kjørt bil en stund har nok opplevd et «pang» og fått en liten «rose» i frontruta. Når snøen smelter blir småsteiner i veibanen virvlet opp og smeller inn i frontruten, sier Pål Rune Eklo, informasjonssjef i Gjensidige.

Beregninger Gjensidige har gjort viser at nærmere 1 000 biler i Alta hvert år må inn på verksted for å få reparert eller skiftet rute på grunn av steinsprut. Til sammen i Finnmark repareres det frontruter for over 20 millioner kroner på rundt 3 400 biler i løpet av et gjennomsnittlig år. Totalt i Norge ble det meldt over 232 000 saker i fjor der bilen måtte på verksted. Forsikringsbransjen utbetalte 1,4 milliarder for denne type glasskader.

– Steinsprutskader er det mange av gjennom hele året, men våren skiller seg ut med flest skader. Grusveier og veier som har vært strødd med sand, er naturlig nok mer utsatt enn asfalt som har vært saltet, sier Eklo.

Gratis å reparere

Det er langt mer kostbart å skifte en frontrute enn å reparere skaden. Forsikringsselskapene dekker derfor reparasjoner uten å kreve egenandel. Hvis en venter til frontruten må skiftes blir det derimot egenandel.

– Mange av skadene kan heldigvis lett repareres og bileiere med delkasko eller kasko kan reparere steinsprutskaden gratis. Vi oppfordrer til å reparere skaden så raskt som mulig. Forverrer den seg og ruten må skiftes, er det en egenandel på 2 000 kroner, sier Eklo.

Gode råd

*         Hold god avstand til bilen foran

*         Er uhellet ute - reparer skaden så rask som mulig

*         Dekk med gjennomsiktig teip for å beskytte skaden

steinsprang Foto: privat