Det skriver daglig leder Mathias Højsgaard i Boreal etter gårsdagens utspill fra flere små turbuss-selskaper. Både Olderfjord turbuss og Finnmark turbuss i Lakselv gikk til frontalangrep på storebror Boreal, fordi de følte seg truet vekk fra oppdrag for Arctic Tours i Alta. Cruise-trafikken har gjort at det har vært behov for hjelp til transporten.

– Boreal Travel ønsker ikke å true noen. Selskapet vil gjerne bidra til en sunn konkurranse, der en del av konkurransegrunnlaget er norske lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene.  Det er ikke ønskelig for oss å samarbeide med underleverandører, som i andre sammenhenger bidrar til økt bruk av uønsket kabotasjevirksomhet; det vil si bruk av utenlandske busser og sjåfører som operer på vilkår som kan risikere å undergrave norske lønns- og arbeidsvilkår, heter det i en skriftlig redegjørelse fra Boreals daglige leder.

Boreal har de senere år mistet en betydelig andel av cruise-kjøringen. Ifølge den daglige lederen har dette skjedd til selskaper som ikke følger norske lønns- og arbeidsvilkår for sjåførene, uten at Arctic Tours blir spesielt nevnt.

– Sjåfører i Boreal Travel jobber etter lønns-og arbeidsvilkår nedfelt i gjeldende tariffavtaler for transportbransjen, regulert gjennom de årlige forhandlingene mellom arbeidstakerorganisasjonene og NHO. Dette innebærer, i tillegg til lønn etter norske tariffvilkår, også norske krav til blant annet kjøre- og hviletidsbestemmelser. Dette er viktige verdier som Boreal som selskap ønsker å forholde seg til, og som derfor utgjør en viktig del av det grunnlaget vi som selskap ønsker å konkurrere på, skriver Mathias Højsgaard i Boreal.