Ikke alle fylker har rekreasjonsløyper for scooterkjøring slik som Finnmark. Snøscooterbrukerne mener løyper må på plass snarest for å få ned ulykkesstatistikken. De støtter nå Norsk Folkehjelp som frykter flere ulykker.

- All erfaring tilsier at Norsk Folkehjelp vil få rett i sine spådommer. Dessverre vil mellom 5 og 9 mennesker omkomme på snøscooter hver vinter, inntil vi får et løypenett. Årsaken til ulykkene er at vi ikke har gode og trygge løyper i Norge, hevder sekretær i Snøscooterimportørenes Forening (SIF), Arve Lønnum, og leder i Snøscooterklubbenes Fellesråd (SKFR), Erik Kirkvold i en pressemelding.

De viser til at det ikke skjer alvorlige ulykker på løypene i hverken Norge eller Sverige. I prøvekommunene som har hatt snøscooterløyper siden 2000, har det ikke skjedd en eneste dødsulykke på løypene.

- Norge har 6 ganger høyere ulykkesrisiko enn Sverige, ene og alene på grunn av mangel på løyper. For hvert år Stortinget nøler med å endre loven, vil det koste opptil 5 til 9 menneskeliv, sier Lønnum og Kirkvold.

Norsk Folkehjelp gikk nylig ut via NTB og fryktet høye ulykkestall med snøscooter.

- Norsk Folkehjelp har all grunn til å være bekymret. For hvert år som myndighetene utsetter å lage trygge løyper vil norske snøscooterbrukere dø eller skades hardt.

NTB skriver at ifølge Statens Vegvesen skyldes snøscooterulykker ofte kombinasjonen av flere uheldige forhold. Et fellestrekk i mange av ulykkene er likevel at fører har manglende risikoforståelse, ferdigheter, kunnskap og erfaring til å håndtere snøscooteren på en sikker måte.

Den typiske norske snøscooterulykken er utforkjøring eller skredulykke. Bare 4,7 prosent av snøscooterulykkene skjer på løypene, påpeker de.