Det pågår en dragkamp om hvem som lanserte ideen om å nyttiggjøre seg overskuddsmassene fra E6 til å fylle ut i Bukta og få forlenget rullebana med 200 meter.

– Ingen som har fulgt denne saken kan ha unngått å få med seg at det var Otto Aas, som i oktober 2012 i Altaposten slo fast at det ville være avgjørende for utviklingen av Alta at rullebanen ble utvidet, og at eneste realistiske måte å få det til var at kommunen tok i bruk overskuddsmassene fra E6-utbyggingen. Otto mente at forlengelsen var så viktig at kommunen måtte forskuttere investeringen, påpeker leder i Alta SV, Tommy Berg.

Han viser til at Aas argumenterte med at det ville være sløsing med samfunnets ressurser om overskuddmassene ble dumpet i havet uten å komme til nytte.

Ikke enig

Altaposten har siden 2012 flere ganger gitt SV-politikeren æren for å ha sett muligheten, og ikke minst fått den opp på den politiske dagsorden slik at den kunne tas videre. Ordfører Davidsen har reagert på dette og hevdet at det ikke er korrekt historiegjengivelse. I stedet har hun vist til at Høyre og den politiske ledelse startet med arbeidet om å få utvidet rullebanen allerede etter valget i 2011. Nå reagerer også varaordfører Ronny Berg.

– I Fredagsdebatten sist uke opplyste lederen i SV at jeg hadde tatt til ordet mot forskutteringen og bruken av overskuddsmassene da Aas kom med forslaget. Det er ikke korrekt. Det jeg var mot var at vi skulle bruke 300 millioner kroner av kommunens penger på dette, påpekte varaordfører Ronny Berg da formannskapet enstemmig sist mandag ga grønt lys for en ny avtale med vegvesenet om nye to år med pramming av overskuddsmasser til flyplassen.

Gambling

Tommy Berg har vært innom på Altaposten og lett opp saken fra oktober 2012 da Otto Aas lanserte ideen. I en undersak under overskriften «Ren gambling» heter det at Altas politiske ledelse møtte forslaget fra Aas med en kald skulder.

– Det Aas foreslår er ren gambling med kommunale midler. I praksis er SV villig til å gamble vekk en ny 1-10 skole for å få forlenget rullebana. Det tror jeg ikke vi være med på, sa Ronny Berg den gang.

Av artikkelen går det fram at varaordføreren er ukjent med muligheten både for å kunne nytte en kommunal forskuttering, eller i verste fall en ren finansiering, for å få rullebana forlenget.

– Vi er enige om hvor viktig Alta Lufthavn er for oss i Alta, men derfra til å ta et økonomisk ansvar for et prosjekt som er kostnadsestimert til 300 millioner kroner, er ikke fornuftig.

God jobb

Tommy Berg og SV sier at det viktigste er at rullebana blir utvidet, og Alta og Finnmark sikres fortsatt direkteruter og god tilgjengelighet.  Han er ikke i tvil om at utfyllingen i Bukta aldri ville kommet på dagsorden uten initiativet til Aas, men mener at den egentlige æren ligger hos oppvakte personer i anleggsbransjen i Alta.

– Vi fikk inn flere henvendelser fra personer i anleggsnæringen ute på veiprosjektet som syntes det var for ille at en så stor ressurs bare skulle dumpes i havet til ingen nytte. Det var bakgrunnen for at Otto lanserte saken. Heldigvis kom også politisk ledelse og resten av politikerne etter en tid til at dette var fornuftig. Nå har dette blitt drevet fram som et tverrpolitisk prosjekt. Ordfører Laila Davidsen har vist et spesielt engasjement, og det er ingen problemer for oss å gi ros både til Davidsen og de andre fylkestingsrepresentantene fra Alta som gjorde en glimrende jobb i fylkestinget. Meget godt jobbet, sier Berg og legger til:

– Vær raus, Ronny og Laila, gi Otto kreditt for å ha lansert ideen. At dere var skeptisk og snakket det hele ned som en første reaksjon er greit, alle kan ta feil. Jeg kjenner dere som politikere som er opptatt av det beste for Alta, også når det gjelder innsatsen for å få utvidet rullebana og sikre flytilbudet.

Klar tale

Nå ser det ut til at politikerne i Alta i et felles løft har klart å sikre flyplassutvidelsen. I saken fra 2012 gir Aas et bilde på hvor viktig det er å få utvidet flyplassen:

– Uten en velfungerende flyplass ville Alta vært en kommune på størrelse med Porsanger, men betydelig mindre enn Hammerfest, sa SV-politikeren og karakteriserte flyplassen som viktigste vekstimpuls for Alta de siste 50 år.