– De aller fleste oppfører seg fornuftig, men for enkelte går verden i grus når flyene kanselleres, sier stasjonssjef Knut Dahl ved Alta lufthavn, etter lange og tøffe dager på jobb.

Tykkhudet etter mange år

Med 36 års erfaring fra flyplassen har Dahl opplevd det meste fra sinte og frustrerete passasjerer. Det finnes imidlertid en smerteterskel.

– Vi er tykkhudet og tåler en del kjeft, men hvis folk begynner å bli personlige, kan det være greit å forlate skranken eller området. Det er en grense for hva man skal tåle, fastslår Dahl.

Ingen fly å ta

Han legger ikke skjul på at inngangen til helga bød på utfordringer for de ansatte i førstelinje på flyplassen. Fredag morgen var det 172 passasjerer som skulle avgårde, uten at det var noe fly i Alta. Snøfallet på Østlandet og kaoset på Gardermoen låste det meste. Da blir det gjerne temperatur foran skranken.

– Vi kan ikke booke om til et fly som ikke er der, men jeg forstår selvfølgelig frustrasjonen til passasjerene. For mange er konsekvensene store, for eksempel de som skal videre til Syden eller skal rekke en operasjon, sier Dahl.

De forsøkte etter beste evne å finne en løsning. En busstur helt til Oslo virker ikke forlokkende på noen.

– Det var selvfølgelig et frivillig tilbud som 21 passasjerer valgte å benytte seg av, forteller stasjonssjefen.

For de 40 polakkene som skulle hjem på påskeferie, kom det først en løsning på søndag.

Kan ikke trylle

Knut Dahl har 12 ansatte i front, pluss 15 «ute». Det har ikke vært behov for noen form for debriefing, men de diskuterte situasjonen fortløpende og har dialog om hvordan passasjerene skal håndteres.

– Vi må jo prøve å hjelpe der det lar seg gjøre, men enkelte tror vi kan trylle fram en flyavgang. Det går ikke. Det blir litt kjeft, men ikke verre enn at vi føler at det er innenfor, sier Dahl, som er ansatt i selskapet SAS Ground Handling.

Tok til tårene

Han har fått med seg historien fra Bodø der en ansatt i skranken fikk tårer i øynene etter skryt fra en passasjer som fikk hotell og bussbillett påfølgende dag.

– Vi har ikke en slik historie å by på, men det er viktig å få med at de aller, aller fleste opptrer fornuftig og skjønner at vi ikke har kontroll på værgudene eller at flyene ikke befinner seg i Alta. Fakta er at de ansatte har gjort en kjempejobb og har stilt opp sent og tidlig, avslutter Dahl.

Fulle fly gir ekstra tidsbruk

Stasjonssjef Knut Dahl ber flypassasjerer beregne god tid før de reiser hjem etter påske.

– Det blir fulle fly. Når så mange reiser samtidig i neste uke blir det mye bagasje som skal sjekkes inn, forklarer Dahl, som er stasjonssjef ved SAS Ground Handling på Alta lufthavn.

Han ber om at påsketuristene tar med i beregningen at det går med tid til både innsjekking, sending av spesialbagasje og sikkerhetskontroll. Mange har gjerne med seg ski eller annet utstyr som krever litt ekstra i påsken.

Minst mulig håndbagasje

– Vi oppfordrer folk til å reise med lite håndbagasje. Ha mest mulig pakket i bagasjen som skal sjekkes inn, er rådet fra Dahl

Luftfartstilsynet har nemlig innført økte krav til etterkontroll av håndbagasje. Det betyr at mindre håndbagasje reduserer tidsbruken i sikkerhetskontrollen.

Glemmer maks størrelse

– Ombordstigningen blir også smidigere. Husk at reglene er ett kolli håndbagasje, maksimalt 55 cm x 40 cm x 23 cm. Det er det noen som har glemt, påpeker stasjonssjefen.

Han ber også om at man er nøye med å pakke skiposer, bager og sekker, slik at det ikke henger løse reimer.

Fortsatt er det grunn til å minne om at det kan være fornuftig å forberede seg før sikkerhetssjekken. Det betyr at man tar av seg beltet og store smykker, i tillegg til at elektroniske eller elektriske gjenstander som er større enn lommeformat, skal gjennomlyses for seg selv. Det gjelder alt fra nettbrett til hårføner. Flytende væske skal være i beholdere på 100 milliliter eller mindre og legges i en gjennomsiktig pose.