Vedtaket i formannskapet i dag betyr at lekteren som henter sprengt tunnelfjell og andre overskuddsmasser vil fortsette å gå i skytteltrafikk mellom E6 utbyggingen vest for Alta og sjøarealene i forlengelsen av rullebana ved Alta Lufthavn.

– Slik det nå ser ut til vil utfyllingsarbeidet foregå kontinuerlig de neste par årene. Jeg er kanskje optimist, men forhåpentligvis kan Alta ha 200 meter lengre rullebane i 2017, og med det være med å sikre Finnmark et godt flytilbud, sier rådmann Bjørn-Atle Hansen.

Satser 50 millioner kr.

Formannskapets vedtak i dag er ikke gratis, eller mer korrekt; det behøver ikke være gratis. Det er allerede avsatt 30 millioner kroner til å betale for lekteren som fyller opp sjøen i forlengelsen av rullebanen. I dag ga et enstemmig formannskap grønt lyst for å forskuttere kostnadene med å holde lekteren i sving et par år til.

– Jeg tror at transportkostnadene vil øke med 20 til 30 millioner kroner ut over det vi allerede har avsatt, slik at summen blir på 50 til 60 millioner kroner totalt. Det er jobbet så godt med denne saken at jeg er ganske trygg på at vi kun må forskuttere, og at sentrale myndigheter betaler tilbake de utlegg vi har hatt, påpeker rådmannen.

Enorme mengder

De 200 meterene med ny rullebane er ikke noe lite anlegg. Totalt må det til rundt 1.100.000 kubikkmeter sprengt fjell for å komme opp på rullebanenivå. Så langt er det anslagsvis fylt ut 300.000 kubikkmeter masse. Før første byggetrinn av utfyllingen er fylt ut, det vil si at steinmassene fra tunellene i parsell 4 og 5 er på plass, vil det være dumpet 600.000 kubikkmeter masse for rullebaneforlengelsen. Det betyr 150.000 kubikk ekstra i forhold til de første prognosene.

– Vedtaket som nå er gjort omhandler tilgjengelig masse fra parsell 1, Storsandnes -Langnes. Selv om noen av massene skal brukes av vegvesenet selv under veiutbyggingen, og det vil gå med mye til utfylling av industriområdet på Langnes, er det fortsatt store mengder som blir tilgjenengelig for oss i Bukta, forklarer rådmannen.

God stemning

I dagens formannskapsmøte var det hallelujastemning både over mer masser enn først anslått, men ikke minst fordi Alta-politikerne med ordfører Laila Davidsen i spissen fikk fylkestinget med seg på å prioritere rullebaneforlengelsen for tildeling av potten av kompenserende midler, midler som er stilt til disposisjon for å kompensere bortfallet av differensiert arbeidsgiveravgift (Finnmark var fritatt). Det er fortsatt regjeringen som har siste ord om hvilke samfunnsnyttige prosjekt som skal prioriteres i Finnmark.

– Selv om det er våre partikamerater som sitter i samferdselsdepartementet betyr det svært mye at vi haret enstemmig fylkesting i ryggen når vi ber om at Alta får tilbakebetalt det vi har forskuttert. Jeg vil benytte anledningen til å gi ros for godt politisk handverk av alle Alta-representantene som stod på for å få dette til i fylkestinget, sa Ronny Berg i starten av behandlingen av saken.

– Må ta finishen

Alta-rådmann Bjørn-Atle Hansen tror det vil gå greit å få fylt opp til rullebanenivå, men påpeker at politikerne har en jobb med å sikre seg at Avinor tar sluttregningen med toppdekke, lys, instrumenter og asfaltering.

Vedtaket i formannskapet i dag betyr at lekteren som henter sprengt tunnelfjell og andre overskuddsmasser vil fortsette å gå i skytteltrafikk mellom E6 utbyggingen vest for Alta og sjøarealene i forlengelsen av rullebana ved Alta Lufthavn.

– Avinor får rullebaneforlengelsen veldig billig selv om de må betale for finishen?

– Avinor får 200 meter rullebane nesten gratis sett i forhold hva det ville kostet normalt. Alta kommune har bidratt til en betydelig samfunnsgevinst, sår Alta-rådmannen fast.