Alta gikk fra intet til å få full uttelling da fylkestinget onsdag prioriterte bruken av de såkalte "kompenserende midler" for perioden 2016-18. Følger regjeringen prioriteringslista til fylkestinget betyr det penger til Alta-prosjektene.

– Jeg ønsker ikke å gå detaljer verken på egen eller andre Alta-representanters rolle i prosessen. Det så mørkt ut for å både rullebaneforlengelse og avlastningsvei da fylkestinget startet forhandlingene, så resultatet ble overraskende positivt. Jeg har gjort mitt, men det har langt fra vært noe sololøp, sier fylkestingsrepresentant og Alta-ordfører Laila Davidsen.

Roser Frp og Venstre

Høyre-representanten som styrer hjemkommunen Alta mener suksessen skyldes et bredt engasjement fra mange politikere med inngående kjennskap til to prosjekter Alta kommune har spilt inn i prosessen. Flere rerpesentanter fra Alta var sentral i debatten.

–  Det som ble avgjørende tror jeg var at flere politikere i fylkestinget hadde inngående kjennskap til prosjektene og hvor viktige de er ikke bare for Alta, men også for Finnmark. Når Venstre og Frp sammen satte fram et veldig klart og tydelig forslag om at både rullebaneforlengelse og avlastningsvei måtte prioriteres, tvang det andre parti og politikere å ta stilling, forkalrer Davidsen og legger til:

– Hos enkelte opplevde jeg nærmest en holdning at prosjektene i Alta ikke fantes. Nå ble både rullebaneforlengelsen og avlastningsvei noe de ikke kunne la være å forholde seg til.

Jobb å gjøre

Alta-ordføreren innrømmer at hun ikke helt så hvordan det skulle være mulig å få politisk aksept for de to Alta-prosjektene. Ut over kvelden onsdag, og etter lange forhandlinger, et titalls ulike forslag og til slutt enstemmiig samling rundt ett felles forslag, kan Davidsen smile hele veien fra Vadsø til ordførerkontoret i Alta.

–  Dette er så utrolig viktig for Alta. Ikke bare vil gårsdagens vedtak med all sannsynlighet utløse kompenserende midler til  prosjektene som vil kunne bety en rask realisering, men det gir oss en fantastisk oppbacking når vi i neste omgang skal få regjeringen med på å ta et statlig hovedansvar for finansieringen, påpeker Alta-ordføreren.

Bygger vei i 2016

Hun tror at regjeringen vil bruke mange av de opp mot 300 millionene som ligger i finnmarkspotten på de to prosjektene i Alta. For mens flere av prosjektene som ble prioritert i 2014-15 enda ikke er påstartet, er tidshorisonten for både rullebane og avlastningsvei kort.

–  Rullebaneforlengelsen har vi forskuttert en start på og er i gang. Avlastningsveien er ferdig planlagt og vi kan sette spaden i jorda i 2016 om vi får prosjektet finansiert. Jeg er helt sikker på at regjeringen ser at det er viktig å få satt de kompenserende midlene i omløp raskert mulig, og det betyr Alta-prosjekt.

–  Men dere har vel en jobb å gjøre mot sentrale beslutningstakere for å få avlastningsveien realisert?

–  Ja, og den jobben er vi allerede i gang med. Nå har vi fått nye gode kort på handa. I tillegg vet vi at tunge næringsetableringer, blant annet på Prestegårdsjordet, er avhengig av realisering av avlastninsveien. Det forsterker behovet for en oppstart i nær framtid.

Her er prosjektene fylkestingets prioriterer  for kompensasjonsmidlene i perioden 2016-18:

  • E6 Vuolmasjohkka bru (Porsanger kommune) med bakgrunn i dårlig standar og for å unngå flaskehals på E6)

  • Medfinansiering av tilførselsveg til ny havn Kirkenes. Dette forutsetter positiv anbefaling i konseptvalgutredning for Kirkenes.

  • Fullføre fiskerihavnprosjektene som ligger inne i NTP for perioden 2018-23.

  • Rullebaneutvidelse Alta lufthavn

  • Snuhavn for cruisebåter i Porsanger.

  •  Avlastningsvei ny E6 Alta