Da Nornett ble spurt å være fadderbedrift for 12 studenter ved Handelshøyskolen ved UiT – Norges arktiske universitet, hoppet de rett i det. Den sporty bedriften har røpet alt fra store bedriftshemmeligheter og intern organisering, til markedsføringsstrategier og budsjett. Faget heter praktisk bedriftsutvikling.

– Vi har fortalt hvor mange rein vi har, for å si det sånn. Det var litt skummelt med det samme, det er litt skummelt å få vite hvor man har forbedringspotensial, medgir markedsansvarlig John-Harald Furu i Nornett.

Han sier de hele tiden har stolt på studentene når det gjelder konfidensialitet. Nornett-ansatte har også stilt opp som forelesere på universitetet.

– På flere av forelesningene har vi vært til stede som studenter også. Så kommer man tilbake på arbeidsplassen med ny energi og motivasjon for å stå på enda mer, forteller Furu.

Han ser nytten av å få noen eksterne inn og se hva man kan gjøre annerleder. Det er mye læring i det, mener han.

Kjekt å skape nytte

Tredjeårsstudentene har akkurat presentert sine forslag til markedsføringstiltak for Nornett. De ansatte har lyttet interessert. Her er det mange spennende forslag, servert med moderne faguttrykk og skjematiske fremstillinger. Studentene synes det har vært bra å jobbe i tett samarbeid med næringslivet.

–  Koblingen mot næringslivet har vært veldig spennende. Det er kjekt å faktisk gjøre nytte for en bedrift, sier student Laila Thorsen.

– Vi har kommet med våre tanker og løsninger for hva Nornett kan forbedre, mye ut fra vår nyervervete kunnskap, tilføyer hun.

Medstudent Anders Eidevik synes det praktiske faget har vært et bra supplement til skolehverdagen.

– Ikke minst har det vært bra å oppleve at vi faktisk har noe å komme med i arbeidslivet etter 2,5 års skolegang, sier Eidevik.

– Det morsomste har vært å snakke om markedsføring. Vi har sett på hvordan Nornett kan bli noe mer enn bare en traust internettleverandør. Det har vært artig, tilføyrer han.

– Men de gjør ganske mye morsomt allerede...?

– Det gjør de. Så når det kommer til markedsføring, er det kanskje litt dumt at de allerede er så dyktige. Men når vi skal ha om organsiering, har de forbedringspotensial, sier Eidevik med et smil.

Hos Nornett har erfaringene så langt vært gode.

– Studentene er kjempeflinke, de har jobbet veldig mye. De kommer med konkrete forslag til hva vi kan gjøre. Vi blir inspirerte, og får lyst å gjøre noe, sier Furu.

Samarbeid med UiT

Målet med faget er å imøtekomme ønsket om et tettere samarbeid mellom studenter og næringliv.

– Næringslivet synes vi er for akademiske, og vi har en oppfatning av næringslivet som ikke alltid stemmer. Studentene lærer jo fra lærebøkene, en forenklet modell av virkeligheten. Derfor synes vi det er en god ide, sier førstelektor Ketil Hanssen ved Handelshøyskolen ved UiT.

Han skryter av både bedriften og studentene.

– De har jobbet annerledes enn i tidligere kurs, noe de har mestret veldig godt. Bedriftene har åpnet opp døra for oss. Alt dette har resultert i mange nye forbindelser og kontakter. Vi er frimodige nok til å hevde at bedriften også har nytt godt av det, sier Hanssen.