Altaposten hadde et opplag på 4.535 aviser i 2013. I 2014 sank tallet med 320 til til 4.215.

Også Finnmark Dagblad og Finnmarken må se opplagstallene rase. Finnmark Dagblad solgte 525 færre aviser i 2014 enn i 2013, mens Finnmarken solgte 359 færre. Finnmarksposten opplever derimot en beskjeden økning, på fire flere solgte aviser. Også Avvir går opp, fra et opplag på 1064 til et opplag på 1084. Sør-Varanger Avis økte opplaget sitt med 135.

Ingen trylleformelRedaktør i Sør-Varanger Avis, Randi Fløtten Andreassen, er fornøyd med opplaget og tror deres satsing på papir, og det faktum at de er så lokale, er oppskriften på suksess.– Jeg har ingen trylleformel. Men vi har bevisst satset på papir. Vi har jo nettavis, men der ligger en del av sakene bak betalingsmur, forteller hun.

Redaktøren forteller at folk i området tydelig er glad i lokalavisa si.

– Vi er jo ultralokal, noe jeg tror hjelper oss å holde stand. Alt som skjer utenfor vårt område er utenriksstoff og slik vil det være så lenge vi heter Sør-Varanger Avis, forteller redaktøren, som mener hver enkel avis må finne sin egen vei.

– Og jeg tror vi har funnet vår, med en balanse mellom papiravisa og det digitale produktet, sier Fløtten Andreassen.

Tapte flestMens redaktøren i øst kan juble, kan ikke redaktørene i vest gjøre det samme. Sjefredaktør for Amedia i Finnmark, Arne Reginiussen, slår fast at avisene i hans portefølje for en stor del har lidd samme skjebne som de fleste andre papiravisene, der trenden er en klar nedgang som er generell for mediebransjen.

– Vi opplever utfordringer på papir, men gleder oss over lesertallene som viser at det stadig vekk har 34.000 lesere daglig. Vi øker dessuten på nett og mobil og har allerede tatt en fylkesledende posisjon på nett med vår nye satsing, sier Reginiussen.

Han lover imidlertid at Amedia ikke skal glemme papiravisene. – Vi skal hele tiden stå på for at de tre avisene Finnmark Dagblad, Finnmarken og Finnmarksposten skal vær et best mulig produkt, sier Reginiussen.

– Nettsatsingen vår med hele fylket som nedslagområde har allerede gitt oss en nummer én-posisjon og vi mener vi har et bedre produkt enn NRK som også dekker hele fylket. Vi er offensive og satser på å kapre stadig nye lesere. Vi står på og satser videre, og så er det jo hyggelig at vi øker papiropplaget i Finnmarksposten som resultat av at de som jobber i Honningsvåg gjør en god jobb, avslutter redaktøren.

Uheldig utvikling

Altaposten-redaktør Rolf Edmund Lund konstaterer at trenden i bransjen fortsetter, med fallende opplagstall på papir og økning på nett.

– Utviklingen er ikke heldig, ei heller for Altapostens del. Samtidig viser lesertallene at innholdet er attraktivt som aldri før. Leserne flytter seg i høy hastighet over på nett og mobile plattformer, det tar også vi konsekvensen av og vrir ressursene våre i enda større grad mot digitale plattformer, sier Lund.

Vanskene har hittil vært å få annonsørene til å følge leserne over på digitale plattformer:

– Dette gjør at bransjen som helhet må gjøre omfattende grep for å bevare en sunn økonomi. For Altapostens del, men også de vi definerer som våre konkurrenter, har det ført til nedbemanninger og strukturelle endringer. Dette er vi pent nødt til for å fortsatt kunne lage god journalistikk, sier Lund.