Oslo-firmaet Adams matkasse har de siste to ukene drevet hektisk telefonsalg til altaværinger med tilbud om mat levert rett på døra. Ifølge salgssjef i Adams matkasse, Aleksander Elvik, har responsen vært overveldende.

– Vi har omlag 250 kunder som vil motta sin første matkasse i Alta om kort tid. Før vi begynte å ringe rundt, hadde vi respons fra 80-100 fra Alta på vår hjemmeside som ønsket seg tilbudet. Det er et tall som viser at et marked er kjempemodent for levering, sier Elvik til Altaposten.

Nysgjerrige

Også daglig leder i Fjellvann media, Johan Anders Frølich, som selger produktet inn for Adams matkasse, opplyser at interessen er stor i Nordlysbyen. Og det er slettes ikke prisen som er det viktigste, hevder han.

– Folk er først og fremst veldig nysgjerrige og lurer på det praktiske rundt dette, sier han og legger til at noen har fordommer siden det er et nytt og ukjent produkt.

Frykter ikke

Kjøpmann i Rema 1000 i Alta, Kjetil Haugsnes, er ikke redd for konkurransen.

– Jeg tror vi i nord er såpass spesiell at vi ønsker å handle inn maten vår selv. Og ikke minst vil de fleste av oss ikke bruke 200-300 kroner ekstra for en handlekurv. Tvert imot virker folk veldig opptatte av hvor de får den billigste maten. Og dette er vel alt annet enn billig, mener Rema-sjefen, som også lurer på hvilken kvalitet maten som leveres på døra har.

Litt dyrere

Aleksander Elvik i Adams matkasse bekrefter at maten fra dem er litt dyrere, men kvaliteten skal det ikke være noe å si på.

– Maten pakkes i Oslo, men den skal minst ha like god kvalitet som den som leveres i butikkene i Nord-Norge. Dette er noe vi legger vår ære i. Kjølekjeden skal aldri brytes, og kjølevarer pakkes i kjøleposer, adskilt fra frukt og grønt.

Sammen med matvarene følger middagsoppskrifter levert av Adam Bjerck, som er prisvinnende kokk. På den måten blir det også mer varierte middager enn man normalt kanskje lager, sier Elvik.

Tidsklemma avgjørende?

Angående prisen, ligger den som et eksempel på 795 kroner for tre middager til fire personer (to voksne , to barn).

– Vi er kjempeopptatte av at man ikke skal behøve å kaste mat. Derfor er porsjonene tilpasset det antallet man lager mat for, sier salgssjefen.

Ken Håvard Ellingsen hos Ica Amfi i Alta, er avventende til den nye konkurrenen.

– Vi har 8.000 kunder i uka, så jeg tror ikke alle disse umiddelbart skal benytte seg av dette tilbudet. Men før man vet noe, er det vanskelig å vite hvordan det vil slå an i Alta. Det er mulig at tidsklemma gjør at enkelte vil forsøke det. Så spørs det hvor godt det vil funke, og om folk får den maten de har bruk for eller om det blir mye som blir kastet.

Kjøpmannen viktig

Elvik sier at produktet passer like godt for barnefamilier, som enslige par eller eldre. Og de tenker ikke å gjøre kål på de lokale kjøpmennene.

– De er veldig viktige, og folk vil uansett gå i butikken og handle varer, selv om de får mat fra oss. Men kanskje har de litt større inspirasjon i forhold til hva de skal handle. Vi leverer mat hver mandag, men man trenger ikke å bestille hver uke. Mange har levering annenhver uke, sier salgssjefen.

MØTER KONKURRANSEN: Kjetil Haugsnes tror folk er såpass opptatte av pris at de vil velge bort det nye tilbudet. Foto: Tom Skoglund