I halvannet år har drosjeeier Hugo Jessen slåss mot NAV for å få utbetalt sykepenger han mener å ha krav på.

Krangelen har sitt utspring i en hendelse i 2013. Etter å ha jobbet som drosjesjåfør i en mannsalder, de siste årene som drosjeeier, takket Jessens kne for seg.

– Kneet var utslitt. Etter flere utredninger ble det besluttet at jeg skulle få operasjon, og at de skulle skifte ut kneet, forklarer Jessen.

I første omgang var han 50 prosent sykemeldt. Det gikk nemlig å kjøre litt hver dag før smertene i kneet ble for store.

I ettertid har Jessen fått operert inn nytt kne. Som følge av operasjonen er han for tiden 100 prosent sykemeldt.

Verdiløs forsikring

I forbindelse med at han ble 50 prosent sykemeldt fremsatte Jessen krav om sykepenger mot NAV. Han hadde før dette, i 2012, tegnet forsikring for selvstendig næringsdrivende gjennom NAV. Denne tilsier at Jessen hadde krav på 100 prosent sykepenger fra 17. dag ut i sykemeldingsperioden.

– Jeg trodde jeg var sikret og at jeg skulle få det jeg hadde krav på – altså at NAV skulle dekke halve lønna mi. Jeg hadde tross alt tegnet en forsikring jeg drev og betalte for – rundt 11.000 kroner årlig. Men den gang ei. Forsikringen var ikke verdt papiret den er skrevet på, sier Jessen.

NAV kom nemlig fram til at Jessen ikke oppfylte vilkårene for rett til sykepenger. Dette fordi NAV mener Jessen ikke har dokumentert tap av pensjonsgivende inntekt på grunn av arbeidsuførhet. I saksdokumentene går det fram at NAV mener at Jessen og hans regnskapsfører ikke har klart å dokumentere hva som er inntekt fra de to drosjesjåførene hans og hva som er inntekt fra egen arbeidsinnsats. Sykepengegrunnlaget beregnes kun ut fra egen arbeidsinnsats, ikke hva andre sjåfører kjører inn av inntekter til selskapet.

– Regnskapsføreren min har i flere omganger drevet og sendt opplysninger til NAV om hvor mye lønn jeg hadde før jeg ble ufør, og hvor mye jeg satt igjen med hver måned etter at jeg ble ufør. Det har vært så mye fram og tilbake at hun ikke vet hva hun skal sende dem lengre – og her snakker vi om en erfaren regnskapsfører som kjører regnskap for en rekke drosjeeiere i Nord-Norge (se egen artikkel). Hun har hatt flere saker der drosjeeiere blir sykemeldt, og vet hva hun skal sende inn av papirer. Men hun sier min sak skiller seg ut fra alle andre. NAV mener at jeg ikke har krav på noe som helst. Det henger ikke på greip, sier Jessen.

Sitter igjen med småpenger

Regnestykket Jessen setter opp mener han beviser at han sitter igjen med svært lite hver måned i dag sammenlignet med tidligere.

Mens han før hadde én leiesjåfør, må han nemlig ha to stykker nå.

– Bilen min kjører inn 110.000 til 120.000 kroner hver måned, brutto. Så skal begge sjåførene ha sin lønn, mellom 70.000 og 80.000 kroner. Jeg betaler 14-15.000 kroner i sentralavgift og 13-14.000 i kostnader på bilen – forsikring, veiavgift og slik. Så kommer 13-14.000 kroner i dieselkostnader. Prøv å regne på dette, så ser du sjøl. Enkelte måneder har jeg nesten ingenting igjen. NAV har derimot vridd det til at jeg har 33.000 kroner utbetalt hver måned, uansett om jeg kjører eller ikke. Det stemmer ikke i det hele tatt, sier Jessen.

– Hvorfor holder NAV fast på at du fortsatt har 33.000 i lønn?

– Jeg førte opp feil i et skjema. Denne feilen påpekte jeg selv i ettertid, men de vil ikke høre på meg. Jeg hadde 33.000 kroner per måned i lønnsinntekt da jeg jobbet 100 prosent som sjåfør, nå har jeg nesten ingenting. Det er tungt å få endene til å møtes når man ikke får fem flate øre i sykepenger, og heller ikke har inntekt, sier Jessen.

Kjørte tross smertehelvete

Jessen er redd en tidligere sak har fått NAV til å gå i lås. I denne saken fikk han ved en feiltakelse utbetalt langt mer i bistand enn han hadde krav på.

– NAV innrømte at det var de som hadde gjort feil, men at jeg burde ha oppdaget dette. Det ble et veldig styr, og endte med at jeg måtte betale store deler av beløpet tilbake. Det er for så vidt greit det, jeg har over flere år betalt ned store deler av dette nå. Men det er trasig om en slik sak, der NAV selv gjorde feil, skal gi utslag på at jeg i dag ikke får utbetalt ei krone fra dem.

– Hvordan har du fått hverdagen til å gå rundt?

– Jeg var nødt til å førtidspensjonere meg. Før jeg ble 100 prosent sykemeldt overlevde jeg ved å kjøre drosje i helgene, selv om det var et smertehelvete. Dette er ting jeg har måttet gjøre for å ikke gå konkurs, jeg må bare klore til meg det jeg klarer for å ikke miste alt jeg har.

Saken mellom Hugo Jessen og NAV er anket og påklaget i flere omganger. Nå er det trygderetten som skal ta stilling til om Jessen har krav på sykepenger eller ei.

– Helt unik sak

Regnskapsfører Linda Haldorsen rister på hodet over Hugo Jessens sak, som hun mener er helt unik. Samtidig slår hun fast at NAV trolig har retten på sin side.

– NAV forholder seg til regelverket, som sier at du skal ha utbetalt i sykepenger det du taper i pensjonsgivende inntekt. Men dette er forferdelig vanskelig å måle som selvstendig næringsdrivende. NAV har bedt om en så nøyaktig periodisering at det er umulig å få til ut fra et drosjeregnskap. De vil ikke ta utgangspunkt i hva Hugo tjente året før, og da er det umulig for meg å gjøre noe, sier hun.

Personinntektsskjemaet for 2013 har NAV fått tilsendt, ifølge Haldorsen. Dette har vært brukt som utgangspunkt i «massevis av andre, lignende saker».

Med utgangspunkt i Jessens pensjonsgivende inntekt skulle han hatt 994 kroner per dag i sykepenger nå som han er 100 prosent sykemeldt, forklarer hun.

Haldorsen understreker at hun tror på Jessen når han hevder han ikke sitter igjen med noe, slik situasjonen er nå:

– Er du drosjeeier som ikke kjører selv, da sitter du ikke igjen med mye. Det vet jeg av erfaring. Det lille du eventuelt sitter igjen med spises opp når en av leiesjåførene dine er uheldig og kolliderer. En smell eller en sykemelding blant sjåførene, så er du i minus.

Haldorsen har jobbet som kontorleder på Tromsø Taxi i 20 år, og driver nå et eget regnskapsbyrå som blant annet fører regnskapet for en lang rekke drosjeeiere i Troms og Finnmark.

Kommenterer ikke saken

Altaposten har vært i kontakt med NAV Forvaltning, som etter en vurdering har kommet til at de kun vil kommentere Hugo Jessens sak på generelt grunnlag. Dette til tross for at Jessen har fritatt NAV for taushetsplikt.

Avdelingsdirektør Steinar Kalvik i NAV Forvaltning Finnmark viser til at saken er til behandling i trygderetten, og mener derfor det blir feil å kommentere saken spesifikt.

Egne krav

Men på generelt grunnlag sier Kalvik at det stilles spesielle krav til personer som driver enkeltpersonforetak og samtidig har ansatte.

– Da vil det du tjener ikke nødvendigvis være basert på egen arbeidsinnsats, dermed vil din lignede inntekt foregående år heller ikke nødvendigvis være representativ for inntektstapet, skriver Kalvik i en mail til Altaposten.

– For en drosjeeier betyr dette at man kan ha andre til å kjøre bilene for seg uten å kjøre noe selv. Dersom drosjeeieren blir sykemeldt, og de andre ansatte fortsetter å kjøre drosjen, vil du fortsatt kunne ha samme personinntekt fra selskapet og følgelig heller ikke noe inntektstap, sier han samtidig som han understreker at dette er et tenkt eksempel.

Må dokumenteres

– Overfor Altaposten peker Jessen på at det har vært veldig vanskelig å dokumentere den pensjonsgivende inntekten. Hvilke krav stiller dere til slik dokumentasjon?

– Personinntekt er den inntekten skatteetaten legger til grunn ved beregning av skatt, og som NAV legger til grunn ved beregning av pensjonspoeng. Denne er det samme som næringsinntekten til en selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonforetak. En drosjeeier må dokumentere hvor mye av denne inntekten han taper ved å være arbeidsufør. Vi erfarer ikke at regnskapsførere sliter med å forstå hva NAV krever av dokumentasjon. Det man må passe på er å føre regnskapet slik at man skiller mellom hva den enkelte sjåfør kjører inn, inkludert eieren, skriver Kalvik.

Også når det gjelder den aktuelle forsikringen Jessen kritiserer mener Kalvik at reglene for denne er klar:

– Inngangsvilkårene er at man må ha vært i arbeid minst fire uker umiddelbart før sykemeldingstidspunktet. Man må kunne dokumentere at det foreligger et inntektstap og man må være arbeidsufør på grunn av sykdom eller skade, skriver Kalvik til Altaposten.

Uten en slik forsikring får selvstendig næringsdrivende sykepenger ut fra 65 prosent av grunnlaget, med en karensperiode på 16 dager.

– Forsikringen man tegner gjør det mulig å få ut 100 prosent av sykepengegrunnlaget enten fra dag 17. eller fra dag én, sier Kalvik.