Altaposten kunne i går fortelle at første parsell av avlastningsveien - Hjemmeluft/Alta sentrum – har en kostnadssprekk  fra anslåtte 180 millioner kroner til en pris som nærmer seg én milliard. Det kan medføre at Frp-statsråd og bompengemotstander Ketil Solvik-Olsen stiller krav om bompenger som lokal medfinansiering.

– Bompenger er like lite aktuelt i dag som da prisen på veien var 180 millioner kroner, sier en av tre i den politiske ledelsen i Alta kommune, Kystpartiets Rut Olsen. Hun er helt sikker på at de to andre i den politiske ledelse, ordfører Laila Davidsen og varaordfører Ronny Berg, fra henholdsvis Høyre og Frp, har samme holdning.

Jobber politisk

De to sistnevnte drar 13. januar til Oslo og samferdselsdepartementet for å møte statssekretærene Bård Hoksrud og Tom-Cato Karlsen i et forsøk på på å finne en politisk løsning for å få realisert strekningen Hjemmeluft - Alta sentrum. Da vil Alta-delegasjonen ha med seg et kvalitetssikret kostnadsoverslag.

– Dette er ingen avlastningsvei, men ny E6. Da er veien Statens ansvar, og vi er like mye mot bruk av bompenger på E6 som vi har vært hele tiden. Vil ikke Staten betale det veien koster, må den bare vente, er Olsens klokkeklare tilbakemelding.

Rut Olsen mener forhistorien er skremmende. Ikke minst at de røde som styrte kommunen før siste valg ville ta i bruk bompenger, men uten å vite totalikostnadene.

– Prisen var da 800 millioner kroner for hele avlastningsveien fra Hjemmeluft til Nersikogen. Når bare første del nå kan komme opp i én milliard kan vi selv tenke oss sluttprisen. Hadde vi gått for bompenger ville trafikkantene ha betalt på veien de neste 100 år. Vi ble nesten lurt, men i dag er jeg veldig glad for at vi hadde ryggrad til å stå på våre valgløfter.

Bør vente

Hun mener at det er viktig å få gjort noe med strekningen Hjemmeluft - Alta sentrum, men at det ikke vil være avgjørende for å kunne utvikle Alta videre.

– Nei, det viser seg at hastverket som Geir Ove Bakken og de røde hadde med å få vedtatt Altapakken ikke var basert på realiteter. Trafikken flyter og vil verken stoppe boligområder eller annen utvikling.

Ingen innsigelse

At Alta vil vokse og utvikle seg uten at veien blir bygd bekreftes langt på vei av rådmann Bjørn-Atle Hansen. Han peker på at boligfeltet Gakorimyra Sør nå bygges ut uten statlig innsigelse.

– Det er en del utfordringer på E6 gjennom Alta, men vi lever med køen som i dag oppstår til noen av døgnets tider og på enkelte strekninger, sier Hansen.

– Vil det komme innsigelser fra Statens vegvesen om dere vil sette i gang med store feltutbygginger i vest, eksempelvis Skoddevarre?

– Kommunen legger opp til stor utbygging i Alta øst, blant annet Saga og Tverrelvdalen. Skoddevarre er ikke på planen med det første, og vi har heller ikke fått noen signal om at det vil komme innsigelse på Skoddevarre.