Første parsell av avlastningsveien skulle koste 180 millioner kroner. Nå tyder alt på at prisen blir opp mot milliarden.

Vegvesenet er i gang med å utarbeide reguleringsplan for første deltrasé av avlastningsveien, strekningen Hjemmeluft-Alta sentrum. Ett av produktene av reguleringsplanen blir et nytt kostnadsanslag.

– Ja, vi vil kunne si noe om kostnadene, men det er tall som ikke vil være klar før på nyåret, sier vegvesenets prosjektleder Maria Haga.

Alta-rådmann Bjørn-Atle Hansen levner imidlertid ingen tvil om parsellen Hjemmeluft - Alta Sentrum vil få en pris som vil sjokkere.

– Signalene er klare; denne delen av avlastningsveien kommer garantert ikke til å koste en krone under 800 millioner kroner.

Én milliard sannsynlig

Andre Altaposten har vært i kontakt med de siste ukene hevder at ingen bør bli overrasket om prisen vil komme opp mot én milliard. Det er tall som også ordfører Laila Davidsen har hørt.

– Ja, jeg har hørt om en prisantydning så høy, at den er vanskelig å tro på. Etter hva jeg forstår er anslaget basert på en analyse av fotografier av traséen, og er nok tall som er mer spekulasjoner enn et reelt kostnadsoverslag, påpeker Davidsen.

Hun ønsker derfor ikke på bakgrunn av prisantydningen å kommentere muligheten til å få veien realisert . Det betyr ikke at den politiske ledelsen er passiv og venter på at de offisielle tallene skal bli klar.

– Vi jobber med en politisk løsning, påpeker ordføreren.

Drar til Oslo

Over nyåret setter en delegasjon fra Alta kommune seg på flyet for å møte den politiske ledelsen i samferdselsdepartementet. Delegasjonen fra Alta kommune består av ordfører Davidsen og varaordfører Ronny Berg. I tillegg har de med seg rådmann Bjørn-Atle Hansen.

– I denne omgang får vi ikke møte statsråden, men når statssekretærene Bård Hoksrud og Tom Cato Karlsen stiller, er det et godt tegn. Å få en felles forståelse for at Staten må ta det økonomiske hovedansvaret for å få en ny E6 gjennom Alta blir et hovedtema på møtet i Oslo, bekrefter både Davidsen og varaordfører Ronny Berg.

– Tvinges til bompenger

Selv om rådmann Bjørn-Atle Hansen har en tilbaketrukket rolle i delegasjonen som drar til Oslo, er han klar til å fortelle statssekretærene hvilke alternativer som finnes.

– Slik jeg ser det, er det kun to alternativ dersom veien skal realiseres. Det ene er at avlastningsveien blir ny E6 og at Staten tar hele regninga. Det andre er at det blir et spleiselag mellom Staten og trafikantene, noe som betyr bompenger. Alta kommune er så presset økonomisk at vi nærmest ikke har en krone å bidra med.

Selv om varaordfører Ronny Berg møter partifeller i departementet som er minst like sterke motstandere av bompenger som han selv og ordfører Laila Davidsen, ser ikke varaordføreren bort fra at Staten kan komme til å konkludere med at  realiseringen vil avhenge av at det åpnes for bompenger.

– Dersom prisen blir i nærheten av det nå spekuleres i, vil handlingsrommet til regjeringen være mindre, påpeker Berg.