– Jeg har en forside fra Altaposten fra 2011 hengende på veggen på kontoret. Den forteller om en tid der situasjonen i Vest-Finnmark var ekstrem. Flere hundre prosent verre på scootertyverier enn i Øst-Finnmark. Da fant vi ut at vi måtte gjøre noe, sier Sverdrup som er tidligere politimann og leder utredningsgruppa i Gjensidige.

Vinner ikke alle

Utgangspunktet for denne artikkelen er en fersk dom fra Alta tingrett, som du kan lese om under denne saken. Den viser at Gjensidige ikke vinner alle kampene de tar.

– I 2010 og 2011 var det veldig mange mistenkelige saker. Alt fra tyverier til scootere som ble vraket på alle mulige merkelige måter. Vi har gått slike saker nærmere i sømmene i fem år nå. Men fra 2011 har fokuset vært enda sterkere, opplyser Sverdrup.

Han reiste to ganger til Alta for å nøste opp i saken som er beskrevet under.

– Jeg har vært på mange saker i Alta opp gjennom årene. Vest-Finnmark har vært spesiell. Men de siste to årene har slike saker blitt kraftig redusert. Arbeidet vi har gjort har nok bidratt til det, tror han.

Knuser scootere i «lek»

Også Sverdrups kollega i Tryg forsikring, Svein Arne Kausland, har opplevd mange rare forsikringssaker knyttet til skader på snøscootere.

– Vi har rettet fokuset spoesielt mot skader knyttet til grov uaktsom kjøring. Slik som hopping og villmannskjøring. Det siste året har vår avdeling behandlet 11 saker fra Finnmark. I fem av dem har vi nektet utbetaling, noe scootereierne har akseptert, forteller han.

Han minner om at koblingen til svindel raskt benyttes når forsikringstakeren ikke forteller hele sannheten.

– Hvis man gir uriktige og gale opplysninger for å vri på sannheten, er det et forsøk på å svindle til seg en utbetaling. Det er aldri en god idé, påpeker han.

– Vi opplever at folk nå tipser at noen forsøker å lure oss, fordi de er lei av at forsikringspremien øker på grunn av villmannskjøring, sier Kausland.

Tallene nedover

Eivind Sverdrup sier han husker saken Altaposten henviser til på side 3 godt. Han undersøkte den på vegne av selskapet, og vitnet også i Alta tingrett.

– Fra sesongen 2011/12 begynte antall saker vi anså som mistenkelige å synke. Vi hadde en hypotese om at det måtte dreie seg om betydelige forsøk på svindel, sier han.

– Hvis vi sammenligner motorsykkel med snøscooter, er vi ikke i nærheten av antall tilsvarende type saker, sier Sverdrup.

Han har gjort et søk i Gjensidiges database, men der ligger både bil, motorsykkel og snøscooter sammen. Sakene som er merket spesifikt med snøcooter viser følgende:

  • 2010: Mange snøscootersaker, men i denne tiden hadde Gjensidige et annet datasystem, så tallene er usikre. Kan ikke gi noe konkret utover at det var «mange».

  • 2011: Fem saker utredet, hvorav en ble anmeldt for svindel og to kom til rette etter tyveri.

  • 2012: En sak. Denne ble henlagt.

  • 2013: To saker utredet, hvorav en ble anmeldt for svindel og den andre henlagt

  • 2014 (Frem til 30.11.14): 2 saker utredet og begge er henlagt.