Altaposten har fått navnene på ti familier som har tatt ungene ut av Alta kristne grunnskole (AKG) de siste to årene. Til sammen omfatter dette 25 elever som er sluttet, hvorav tre har flyttet fra Alta. Fra skolen får Altaposten opplyst at 28 barn har sluttet, mens 16 har kommet til. Altaposten har snakket med flere av foreldrene som har tatt barna ut av skolen. Alle ønsker å være anonyme av hensyn til barna, men felles for dem er at de mener skolen ikke tar mobbing på alvor.

– Vi er utrolig skuffet. Vi ønsker at skolen skal bestå, men ikke slik den drives i dag, sier en kilde til avisa.

– Vært for dårligeRektor Håkan Funck ved AKG bekrefter at mange barn har sluttet de siste to årene.

– Vi har hatt noen tilfeller der barn har sluttet som følge av mobbing, og dette er noe vi tar på høyeste alvor, sier rektor Funck, som forteller at både ansatte og styret ved skolen synes det er trasig at foreldre har valgt å ta ungene ut av skolen.

– Dette er noe som går innpå oss, og i ettertid ser vi at vi kanskje har vært for sent ute med tiltak for elevene det gjelder. Det er også mulig at vi har kommunisert for dårlig til foreldrene om hvilke tiltak vi faktisk har gjort. Det er noe jeg tar til etterretning, sier Funck.

Nå har skolen tatt grep.

– Vi har en tredelt plan. Det ene gjelder uteområdet. Der satser vi på økt tilstedeværelse og har en mer systematisk tilnærming, hvor vi ser etter om det er noen som går alene, om det er noen som utestenges og slike ting. Inne bruker vi mye tid på å snakke om sosiale spilleregler og om vennskap. Til sist er vi opptatt av å styrke kontakten med hjemmet, både i forhold til den som blir utsatt for noe galt og for den som gjør noe galt, forklarer Funck.

Har søkt støtteAKG har også søkt Utdanningsdirektoratet om støtte fra det såkalte Veilederkorpset, som har som formål å gi støtte til skoleeiere og skoler som ønsker å bedre læreprosessene i skolen.

– I forrige uke hadde vi blant annet felles kursdag for alle lærerne, der vi jobbet med organisasjonsutvikling og hvordan vi kan få bedre delingsstruktur internt. Blant annet tok vi opp hvordan vi kan dele gode erfaringer med hverandre og om hvordan vi kan møte elevene på lik måte. Utdanningsdirektoratet hadde også kurs med styret, i forhold til samhandling, opplyser rektoren.

Skolen skal også i gang med prosjektet «Ungdomstrinn i utvikling», som blant annet har fokus på klassseledelse.

0 på elevundersøkelseFunck viser til at AKG på elevundersøkelsen i 2013, som gjennomføres for alle 7. og 10. klassetrinn i Norge, kom svært godt ut. Her viser tallene, som også Altaposten har fått tilgang til, at elevene ved den kristne skolen hadde 0 på mobbing, kontra de andre skolene i Alta som lå på en score på mellom 4 og 7.

– Men det er klart at her har vi kanskje hatt «flaks», ved at ingen av de berørte elevene i forhold til mobbing gikk i disse klassene. Vi har også få elever i hver klasse, så hadde det vært en elev som hadde sagt at hun eller han ble mobbet, hadde scoren vært ti, påpeker rektoren.

– Uansett vil ikke vi bruke denne statistikken som en hvilepute for ikke å jobbe med mobbing, understreker han.

To leire– Altaposten har grunn til å tro at det har vært splid innad i kollegiet, i styret og blant foreldrene, der to leire har stått mot hverandre. Hva sier du til dette?

– Da jeg begynte her for to år siden bestemte jeg meg for å ikke ta noens parti. Jeg har ingen bindinger og jeg forholder meg til kjerneoppgaven, som er læring og at alle skal føle seg velkommen på skolen.

– Tror du konflikten kan ha forplantet seg ned i skolegården, og at barna bærer preg av å tilhøre to leire?

– Det er vanskelig å vite hva barna får med seg, men generelt må jeg si at det er et viktig prinsipp overalt at voksne tar ansvar for hva de prater om mens ungene hører på, og at de også har ansvar for å prate positivt om skolen, når barna hører på. Mitt inntrykk er at barna leker godt med hverandre.

– Snakk med skolenHåkan håper også at foreldre som er misfornøyde med noe på skolen, tar diskusjonen med lærerne og ikke rundt middagsbordet.

– Det er utrolig viktig at de kommer til skolen og snakker med eksempelvis kontaktlærer eller rektor, sier Funck, som sier at de har startet arbeidet opp mot foreldrene i forhold til hvilke forventninger foreldrene har til skolen, og hvilke forventninger skolen har til hjemmet.

– Dette hadde vi som tema på et foreldremøte i høst, påpeker Funck.

Rektoren håper tiltakene skal bidra til mer inkludering for alle barn.

– Mobbing er et lokk for læring. Dersom du gruer deg til å gå på skolen, sier det seg selv at du ikke lærer like bra som du burde. Vi har nulltoleranse i forhold til mobbing, og selv om det er vanskelig å oppnå, ønsker vi