Rut Olsen, Ronny Berg og Claus Jørstad stiller alle spørsmål rundt utlysningen av anbud for buss i Finnmark.

Anbudet ble ikke delt opp, slik som de fremmet forslag om, men ble i stedet samlet i et eget stort anbud.

– Merkelig valg

Jørstad (Frp) sier han og samarbeidspartnerne spør seg om kravet til sertifisering som stilles i anbudet. Det kreves ISO14001-sertifisering for å kunne levere anbud. Dette er en miljøvernsertifisering, som handler om blant annet utslipp og avfall.

– Slik jeg har forstått dette, så er det kun 11 aktører i Norge som har denne sertifiseringen. I Finnmark er det én, nemlig Boreal. Da stiller vi spørsmål om hvorfor man vil utelukke de andre, sier Jørstad.

Han stiller spørsmål om det er slik at anbudsgrunnlaget er laget slik at det skal passe kun for én aktør. Han mener nemlig det ville vært langt mer naturlig å velge sertifiseringen ISO39001 som går på trafikksikkerhet, en sertifisering som er tilpasset transportselskaper, busselskaper og taxiselskaper.

– Ved å velge slik som man har gjort, har man utelukket alle de andre. De har heller ikke mulighet til å skaffe seg sertifiseringen i løpet av den korte tiden som er til rådighet før anbudet skal leveres, sier Frp-gruppelederen.

Han viser også til at samme krav ikke er stilt på båtanbudet.

– Vi ønsket å splitte opp tilbudet i flere pakker, noe som hadde gjort at flere hadde mulighet til å levere tilbud. Staten har gjort dette med E6-utbyggingen, mens fylket ved å gjøre det slik utelukker de lokale, sier Jørstad.

– Må ha kvalitet og konkurranse

Samferdselssjef i Finnmark fylkeskommune, Per Bjørn Holm-Varsi, avviser overfor Altaposten at man har valgt standarden på grunn av at kun én aktør i området da kan levere anbud.

– Det finnes mange ulike standarder, og vi kunne kanskje like gjerne valgt en av de andre. Hovedfokus er imidlertid at vi gjør dette for å sikre kvalitet på leveransene. Det tar en stund å få en slik standard, dermed er vi sikret at aktøren må jobbe kvalitetsbevisst over tid, sier Holm-Varsi.

– Det har ikke vært vår intensjon å utelukke noen, og vi har lagt tilrette for konkurranse. Samtidig sikrer vi oss at tjenestene som blir levert er av en viss kvalitet, legger han til.

– Men blir det konkurranse om kun én aktør kan levere anbud?

– Det er akkurat det samme hvor leverandøren kommer fra, sier han.

– Hvorfor valgte dere ikke samme standard på båtanbudet?

– Jeg har ikke båtanbudet så langt fremme i hodet at jeg kan svare på det på stående fot, sier Holm-Varsi.

– Synd man hopper på slik argumentasjon

Holm-Varsi sier videre at årsaken til at man ikke har delt opp anbudet, er fordi flere aktører vil gi flere administrasjoner.

– Kostnadene vil bli høyere. I tillegg vil vi ha mindre fleksibilitet med en slik ordning. Med én stor aktør kan personell og materiell benyttes over hele fylket, og ikke bare ett sted, fastholder samferdselssjefen.

– Hva synes du om at det stilles spørsmål om dere har gjort dette for å favorisere én aktør?

– Jeg registrerer at enkelte hopper på en slik argumentasjon, og det synes jeg er synd. Vi har gjort våre vurderinger etter å ha sett på hva andre har valgt, og vi har brukt eksterne folk, svarer han.

– Økonomisk spørsmål

Aps gruppeleder Bente Haug støtter én stor anbudspakke.

– Dette er et økonomisk spørsmål. Opposisjonen fra Alta ønsker fem små pakker, mens vi ønsker én stor pakke og en flexx-pakke. Hadde vi valgt løsningen deres, hadde det blitt langt dyrere, sier Haug, som påpeker at det heller ikke var inndekning for forslaget til opposisjonen.

– Er det heldig at kun én aktør kan gi anbud?

– Da ser man veldig lokalt på det. Dette skal ut i EØS, og det kan like godt være noen fra langt utenfor Norges grenser som får anbudet, sier Haug, som begrunner miljøsertfiseringskravet med at man også i Finnmark må ta de grepene man kan for miljøet.

– Hvorfor har man ikke valgt det samme på båtanbudet?

– Vi har spesielle forhold her oppe, og må velge miljømessig der vi kan. I alle tilfeller kan vi ikke det, vi kan for eksempel ikke ha hybridbussene som brukes andre steder i landet i drift her. Da må vi i alle fall tenke miljø der hvor det er mulig, sier Haug.