– Naturvernforbundet har fått medhold i klagene i 90 prosent av klagene de siste ti årene. Likevel ser vi at politikerne fortsetter å gjøre ulovlige vedtak. Vi har ikke noen tro på at disputvalget i Alta vil rette seg etter det Fylkesmannen sier, sier Bjørn Harald Hansen.

– Trenger kontrollNaturvernforbundet har systematisk klaget inn til sammen 18 saker fra Alta til Fylkesmannen. Disse gjaldt dispensasjoner gitt hovedsaklig i Småvika, Gargiaveien, Sorrisniva og Mathisdalen. I tillegg var det en del saker som handlet om kjøring til lånte eller leide hytter.

Fylkesmannen gir naturvernerne medhold i 17 av disse sakene.

Problemet er at dispensasjonene ikke opplyser om det er 200 meter eller to kilometer til starten av løypa. Hansen er redd områdene vil ende opp som rene scooterområder til slutt, på grunn av tilfeldigheter som ikke er politisk behandlet.

– Dette bekrefter at det er behov for kontroll av forvaltninga i Alta kommune. Kommunen bør følge Norges lover, sier Hansen.

– Hvor er selvstyret?Leder for disputvalget, Svein Berg (Frp), misliker sterkt å få smekk på fingrene fra Fylkesmannen:

– Jeg synes ingen ting om dette. Jeg synes det er så rart at de overprøver det kommunestyret har godkjent. Det er rart. Da må man ikke begynne å snakke om at kommunene har selvstyre. Dette skjer gang på gang. Når et enstemmig kommunestyre har bestemt dette, er det for galt, sier lederen av disputvalget i Alta, Svein Yngvar Berg (Frp).

– Enkeltpersoner som har forventet å være i scooterfrie områder, vet ikke om det brått kommer ei tilknytningsløype forbi deres ski-, bolig-, eller akeområder som de har brukt i ro og fred., sier Bjørn Harald Hansen i Naturvernforbundet i Finnmark.

Liberale AltaNaturvernforbundet mener dispene medfører snikinnføring av private tilknytningsløyper som medfører kjøring i nærturområder for fastboende og hytteeiere. Det står ikke noe om at kjøring er vurdert og akseptert i forhold til private grunneiere og naboer. Dette er turkjøring, mener Naturvernforbundet.

– Alta er det mest liberale snøscooterområdet i Norge, og vi ser ingen grunn til å applaudere at dispensasjonsutvalget lager seg egne tolkninger av loven som gjør Alta enda mer liberalt, sier Hansen.

Uttalelsen får Berg til å riste på hodet. Han sier det aldri har vært meningen å gi disp der det er til forstyrrelse for folk.

– Da har Bjørn Hansen lest retningslinjene veldig dårlig. Det står at vi ikke skal legge tilførselsløyper der det er akebakker og i områder hvor det oppholder seg mye folk. Dispene skal gis ute i distriktene, ikke der det er til hinder for andre ting, sier Berg.

Bjørn Hansen mener Alta kommune rett og slett har gjort for dårlig jobb med retningslinjene.

– De hadde laget retningslinjer som ikke hadde hjemmel i loven. Det er dårlig håndtverk. En viktig del av problematikken i forhold til scooterkjøring er at det er svært mye og ulovlig kjøring med snøscooter. Da bør forvaltninga gå foran og være lojale mot lovgivningen, sier Hansen.

Skal være strengeHva angår de 17 innklagede dispene Naturvernforbundet fikk medhold i mener Fylkesmannen at disse er i strid med Miljøverndepartementets fortolkning av motorferdsellovgivningen. Denne sier at disp kan gis der søkeren har et særlig behov, og at det ikke må være til turkjøring. Behovet må ikke kunne dekkes på annen måte, og dispen må vurderes mot mulig skader og ulemper ut fra målet om å redusere motorferdsel til et minimum.

Siden Fylkesmannens vedtak er retningsgivende for kommunens behandling, ber de nå kommunen om å innrette sin praksis i henhold til vedtaket.

De kommunale retningslinjene for dispensasjonssøknader ble vedtatt i november 2013. Da fikk Monica Nielsen (Ap) gjennom et tilleggsforslag om at retningslinjene skulle evalueres etter ett år.

I innstillingen til hovedutvalget for næring, drift og miljø i neste uke, har administrasjonen tatt Fylkesmannens signal til etterretning. Man innstiller på å ikke gi disp til rekreasjonskjøring til løypestart på grunn av parkeringsproblemer og lignende.