Statens vegvesen besluttet i 2008 å heve fartsgrensa i Øksfjordtunellen fra 50 til 60, fordi veiens standard har blitt bedre.

Ventende ordførerNå er det gått seks år og det er foretatt ytterligere arbeider i tunellen som skal ha bedret standarden.Ordføreren i Loppa, Jan-Eirik Jensen, som ikke få ganger har påpekt svakheter ved tunellbygget undrer seg over at det skal gå seks år, før man får nye skilt på plass. – Jeg spør meg hva årsaken kan være, for vi har fått beskjed om at tunellen er ferdig og da lurer jeg på hva som holder dem igjen med skiltingen, sier ordføreren.Regionvegsjef Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen sier en en kommentar at hun ikke kjenner saken og hun må sjekke den før hun kan si hva som er årsaken til at det ikke er foretatt skilting fra 50 til 60 i tunellen. – Dere skal få et svar, sier Joki.

Rimelig hastighet

  • Da vedtaket om å heve fartsgrensen fra 50 til 60 var dette vegvesenets begrunnelse:Dagens fartsgrense synes å være for lav relatert til vegens standard. Dette gjør at trafikantene får redusert respekt for gjeldende skilting.

  • 50 km/t er generell fartsgrense i tettbygd strøk mens 80 km/t er generell fartsgrense utenfor tettbygd strøk, jfr vegtrafikklovens 6. Øksfjordtunnelen er å betrakte som utenfor tettbygd strøk.

  • Med bakgrunn i at dette er en enfelts veg med møteplasser ansees 60 km/t å være en rimelig hastighet.

Saken var for seks år siden til høring både hos lensmannen i Loppa og hos Loppa kommune, men ingen av partene var uenig med Statens vegvesen i at farten kunne settes opp.