I går var Bergen-bosatte Olav Balandin (39) på signingsferd i Alta med et produkt han tror skal gjøre suksess i Norden, gavkort-appen «DiggEcard». Verdenslanseringen av appen hadde altaværingen lagt til Parksenteret, som har vært uten gavekort-løsning i lengre tid. Nå får de det hotteste og enkleste på markedet, ifølge Balandin, som er daglig leder i selskapet Diggecard AS.

– Vi har tatt tak i det store problemet som alle har, nemlig at man glemmer gavekortet hjemme, og når man omsider husker å ta det med og skal bruke det, så er det utgått på dato. Appen DiggEcard har en funksjonalitet som gjør at du kan ta fram mobilen, kjøpe et gavekort av valgfri størrelse, spille inn en videohilsen og sende det avgårde til for eksempel muttern. Så får hun den samtidig som du stiller opp i kakeselskapet dagen etter. Gavekort kan kjøpes enten du står i elva og fisker eller er på jakt på fjellet. Vi har fått veldig god respons på ideen og produktet, sier Balandin, som har jobbet med mobilteknologi, økonomi og marked i snart 15 år, i Bergen og Silicon Valley.

Senterleder Marita Rognli er glad Parksenteret ble plukket ut som en av to pilotkunder i Norge, den andre er treningskjeden Aktiv365 i Bergen.

– Vi har stått uten gavekortløsning på senteret i ganske lang tid, og da vi skulle gå inn på en ny løsning ønsket vi å gjøre det ordentlig og enkelt for kundene. Det har vi klart med DiggEcard. Nå vil kundene oppleve at de alltid kan handle gavekort hos oss, og at dette er en enkel løsning å bruke, sier Rognli, som fram til nå har laget gavekort manuelt på sitt kontor.

Naboen Amfi har i mange år hatt en løsning med gavekort i plast som man får kjøpt i butikker og i automat. Rognli mener denne konkurransefordelen nå er gått i favør av Parksenteret.

– Vi har overtatt konkurransefordelen ved at man kan sitte hvor som helst og kjøpe gavekort som gjelder for butikkene på Parksenteret. Vi har vel alle opplevd at ungene skal i bursdag uten at vi har husket å kjøpe gave, eller har kontanter hjemme. Nå kan man på direkten kjøpe et digitalt gavekort på Parksenteret, som ungene kan ta med seg, beskriver Rognli, som har 15 butikker på senteret med seg på ordningen med Balandins DiggEcard.

Selv skjeler Balandin til Ascellas suksess med appen SmartDok, og innrømmer at han er imponert. Som med SmartDok, gir DiggEcard inntekter gjennom lisenser næringslivet betaler inn.

– Ingen tvil om at det ville vært morsomt å kopiere Ascellas suksess. Vi lanserer appen nå i november, og allerede neste år regner vi med å gå i balanse økonomisk, sier Balandin.

  • Få med deg mandagens Radio Alta-sending, papiravisa og TV Nords sending for mye mer om Olav Balandins strategier for å bli en attraktiv frukt i jungelen i App Store.