Hver dag kjører 50 vogntog med søppel til Sverige fra Norge, hovedsakelig fra Vestlandet, melder TV 2.

Vefas IKS, med base i Alta, er ett av selskapene som bruker Sverige som endestasjon for søppel.

– Vi har ikke noe valg, vi har rett og slett ikke noe annet sted å gjøre av avfallet, sier direktør Jørgen Masvik i Vefas iks.

Han har ikke tallene foran seg på lørdagskvelden, men antar det går ett vogntog med restavfall fra Alta til Kiruna hver 14. dag.

Arbeiderpartiets Per Rune Henriksen varsler at han vil ta saken opp i Stortinget og ber om en forklaring fra klima- og miljøministeren.

– Dette er meningsløst, uttaler Henriksen.

– Vi tenker det samme, vi må få til en bedre løsning. Det er feil et sted når vi må kjøre avfallet til Sverige til forbrenning, eller energigjenvinning om man vil. Vi burde hatt et opplegg i Nord-Norge for det samme, men det har vi altså ikke, konstaterer Masvik.

Mens man nordpå ikke har noe valg, er det prisen som styrer søppeleksporten sørpå; det er bedre butikk å kjøre avfallet til Sverige enn å behandle det lokalt.

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) sier at hun er klar over at prisen gjør at store mengder søppel fraktes ut av landet for forbrenning.

– Det er en ganske komplisert problemstilling, som jeg vil be Miljødirektoratet se på, for den inneholder både EU-regler, norske regler og svenske regler, sier Sundtoft.

– Sundtoft må gjerne gjøre noe med saken. Stenger hun grensa, forventer vi at hun har en annen løsning for oss, sier Masvik, som konstaterer at deponering av avfall lokalt ikke er et alternativ, siden det har vært forbudt siden 2009.

I 2010 fjernet den daværende rødgrønne regjeringen avgiften på forbrenning av søppel i et forsøk på å stanse transporten ut av landet. Det ble også vurdert restriksjoner for eksport, men konklusjonen var at dette ville bli vanskelig å få gjennomført.