Ingenting er avgjort for fremtidig fergesamband til Årøya. Nå skal en referansegruppe gjennomgå saken på nytt, før fylkestinget avgjør det.

Bygdelagsleder Karl Rødberg på Årøya sier han vil ta kontakt med det oppnevnte utvalget og be om et møte for å få avklart hvilke utredninger som skal gjennomføres.

En betydelig uro

Det er KrFs Svein Iversen som har fått saken opp igjen på det politiske kartet. Og han er nå medlem i utvalget som skal holde administrasjonen i ørene.

– Vi har tatt uroen befolkningen har uttrykt på alvor og fylkestinget engasjerer seg i saken for å finne en økonomisk bærekraftig løsning som dekker Årøyas behov. Vi ønsker å finne svar på de mange utfordringene. Denne gruppa som er nedsatt skal samarbeide med administrasjonen og har fått en utvidet politisk fullmakt fra fylkestinget til å se på alle sider av denne saken. Vi skal snu hver stein for å finne en best mulig løsning, sier Svein Iversen.

Tar befolkningen på alvor

Etter et betydelig press fra bygdelaget på Årøya, kan det synes som om beboerne og de næringsdrivende på øya er blitt hørt. Et fellesforslag fra alle partier i fylkestinget slår fast at dagens forbindelse med ferge mellom Mikkelsby og Årøya løser befolkningens behov på en god måte. Fylkestinget har derfor ikke avgjort noe som helst om fremtidig kommunikasjon, men satt ned ei gruppe på tre politikere som skal gjennomføre en tildels stor jobb før det endelig tas en avgjørelse om Årøya får beholde ferga. Alternativet er store kostnader til bygging og ombygging av fergeleier for å sette inn en hurtigbåt som ikke kan ta semitrailere, lastebil med henger eller som etter befolkningens mening ikke oppfyller de kravene som de mener man må stille. Utvalget som skal gå inn på de nærmere enkelthetene er Bente Haug fra Ap, Svein Iversen fra KrF og Raymond Robertsen fra Høyre.

I vedtaket fra fylkestinget kommer det fram at usikkerheten rundt den nye kontrakten, usikkerhet knyttet til sprengning for nye fergeleier og befolkningens bekymring rundt dette, er noe fylkestinget tar på alvor.

Skal utredes grundig

Fylkestingets behandling av denne saken kan neppe karakteriseres som annet enn en påminnelse til administrasjonen om at det stadig er politikerne som styrer Finnmark. Nå skal gruppa som er satt ned sørge for at det blir foretatt følgende utredninger:

  • En grundig utredning av transportbehovene og hvordan disse kan løses.

  • En grundig konsekvensutredning med bruk av uavhengige konsulenter om de tekniske utfordringene både på sjø og land.

  • En fullstendig gjennomgang av de økonomiske konsekvensene både med hensyn til investering og drift ut fra Boreal-kontrakten og med bakgrunn i de to foregående strekpunktene.

  • En vurdering av om den nye ekspressbåten kan være egnet til å ta all trafikk i Rognsundet, mens dagens fergesamband til Årøya opprettholdes. En vurdering av hvordan dette i så fall kan løses kontraktsmessig.

Må sette foten ned

Venstres Trine Noodt, som hadde sykdomsforfall til behandlingen av saken i fylkestinget,har en helt klar oppfatning av denne saken.

– Jeg mener det er på tide å sette ned foten og be administrasjonen finne en løsning for sambandet som sikrer dagens kvalitet på fergetjenesten og som ikke forringer den eller påfører oss større kostnader enn nødvendig.  Jeg har forventning til at utvalget nå følger opp fylkestingets uttrykte ønske om en gjennomgående ferge, som dagens og at de legger frem en sak for fylkestinget i desembermøtet som stadfester dette. Fylkeskommunen endret fartøykravet etter at anbudet var sendt ut, uten fylkestingets godkjenning, noe som er årsaken til at vi sitter her nå med løsninger vi ikke aner de økonomiske eller praktiske konsekvensene av, og en befolkning og et næringsliv som fortviler over utsiktene fremover, sier Noodt.