Det ble tirsdag klart at regionveisjef Torbjørn Naimak ønsker å finne penger til ny tunnel inn mot Hammerfest utenom bypakken.

– Målet er at Rypefjordtunnelen og resten av parsellen mellom Saragammen og Marinor kan innarbeides i neste Nasjonal transportplan, med byggestart i 2018. Det har vært vurdert om strekningen skulle være en del av en bypakke for Hammerfest, men nå har vi besluttet at denne delen av nye veiløsninger inn mot Hammerfest skal ses i sammenheng med øvrige riksveiinvesteringer på strekningen Skaidi-Hammerfest, sa regionvegsjef Torbjørn Naimak i en pressemelding.

– Forunderlig argumentasjon

Selve bypakken skal finansieres med bompenger i tillegg til statlige bevilgninger. Her er Salentunnelen, fra Storsvingen forbi sentrum til Elvetun nedenfor Storvannet, et viktig element.

Claus Jørstad (Frp) reagerer på argumentasjonen til Naimak.

– Naimak har til tider forunderlig argumentasjon. Da det var snakk om E6 vest for Alta og avlastingsveien, var det ikke snakk om å finne måter for å unngå bompenger; Det var en nødvendighet og «ikke mulig å komme unna». Men her har han altså funnet en løsning for å slippe bompenger. Forøvrig burde man vel følge Hammerfest kommunes ønske her om bomstasjon, mener Jørstad.

– Flott med ny kurs

Jørstad understreker at han og Frp synes det er flott at man unngår bompenger.

– Det som er forunderlig er at man i det ene øyeblikket sier det ikke er noen vei utenom, og i det neste snur seg for å finne en løsning. Kommunestyret har sagt ja til bompenger, da er det merkelig at Naimak selv ønsker å få vekk bompengene.

– Kan det være uttrykk for at vi har skiftet regjering?

– Det er ikke kommet noen signaler fra regjeringen om at man ikke skal ha bompenger på denne veien, sier Jørstad.

– Fullfinansiert

Regionveisjef Torbjørn Naimak avfeier kritikken.

– Strekningen Skaidi - Hammerfest er fullfinansiert gjennom NTP, og så har vi i tillegg jobbet med en bypakke sammen med Hammerfest. Vi har nå definert hvor Skaidi - Hammerfest slutter, og det er årsaken til at tunellen kommer inn. Man begynner ikke å få bymessig bebyggelse før Rypefjord, sier Naimak.

– Er dette uttrykk for en ny kurs når det kommer til bompenger?

– Dette er ikke en endring av politikk. Vi har rett og slett definert hvor den ene parsellen starter og den andre slutter, sier Naimak.