I en pressemelding skriver Statens vegvesen region nord at de ruster seg for rekordinnsats mot tungbiler i Nord-Norge.

- Sesongens første kontroll viste at mange vogntog ikke er skodd for vinteren, heter det i pressemeldingen.

Økt kontrollinnsats ute på vegene, strengere krav til vinterutrustning og bruk av hjullås er blant tiltakene som skal gi tryggere veger og bedre framkommelighet.

Historien viser at særlig utenlandske trailere har en tendens til å komme seilende på glatte pubsko over grensa, hvor de forsøker å manøvrere seg rundt på såpeglatte, norske vinterveier.

Målet for vegvesenet er å kontrollere flest mulig vogntog før de kjører inn i Norge.

Vinterens første storkontroll viste at det er mangler på mange av vogntogene.

- Denne kontrollen viser at det er for mange kjøretøy som fortsatt ikke har fått på dekk for kjøring på vinterveger. Dette er noe vi i Statens vegvesen må følge opp med flere kontroller, fordi dette går ut over trafikksikkerheten til øvrige trafikanter og kan medføre framkommelighetsproblemer, sier Sten-Kristian Berg, fagkoordinator i utekontrollseksjonen.

Økt innsats

Men i år tar Statens vegvesen opp kampen. Gjennom pressemeldingen advarer kontrollørene om at det legges opp til rekordhøy kontrollaktivitet denne vinteren. Antall kontrollører av tunge kjøretøy økes gradvis i hele landet, også i Nord-Norge. Utekontrollseksjonen i Region nord skal i løpet av kort tid styrkes med 6-8 kontrollører, noe som øker kontrollkapasiteten for tunge kjøretøy betraktelig.

- Kontroll av tunge kjøretøy skal i tida framover rettes spesielt mot grenseoverganger og flaskehalser der det erfaringsmessig kan oppstå problemer, heter det i pressemeldingen.

I tillegg til å kontrollere vinterutrustningen, kontrollerer Statens vegvesen at vogntogene har papirene i orden. Dette blant annet for å avdekke utenlandske kjøretøy som driver ulovlig transport (kabotasje) i landet. Hensikten med dette er å sikre like konkurranseforhold i transportbransjen.

Låses fast

Det er ventet at Stortinget i løpet av kort tid vil gjøre en lovendring som utvider adgangen til å bruke hjullås for å hindre kjøretøy med mangelfull utrusting å kjøre videre. Statens vegvesen Region nord har anskaffet hjullås og er klar til å bruke disse når det er nødvendig for å ivareta sikkerheten og framkommeligheten på vegene.

- Fra nyttår blir det også innført krav om vinterdekk på tilhenger og obligatorisk bompengebrikke, heter det.