Beboerne på Årøya er rystet over fylkesrådmannens saksframlegg, for ny båt til bruk over Årøysundet. Nå har bygdelaget satt opp en liste med 15 argumenter for hvorfor Årøya bør få beholde den ferga de har.

– Vi som bor her på Årøya fatter ikke tankegangen til dem som har utredet dette og nå håper vi at politikerne får øynene opp for galskapen i å skulle bruke så mye penger som planlagt på en løsning som ikke kan brukes av oss som driver næringsvirksomhet på Årøya, sier Karl Rødberg, leder i bygdelaget.

Han sier de 15 punktene skulle være argumentasjon god og enkel nok til at både politikere og byråkrater ser hva som er i ferd med å skje. Her er lista som Karl Rødberg mener bør overbevise fylkestinget om at dagens løsning er best:

1. Ferga Skaget og fergeleiet fungerer 100 prosent

2. Ingen ombygging på Kongshus eller Mikklesby

3. Ingen undervannssprengning noen steder

4. ingen problemer med molo/flytemolo

5. Ingen kostnader på ombygging – spart mellom 15 og 115 millioner kroner spart for Finnmark fylkeskommune

6. Ingen fare for utglidning eller fiskedød med påfølgende erstatningskrav

7. Den billigste løsningen hvor alle priser er kjent. Årøysambandet koster 5,6 millioner kroner inklusiv plassmangelsturer = det er 16 millioner igjen til Rognsundsområdene.

8. Forventet levetid på eksisterende ferge og fergeleier er 15 år – anbudstida er bare 10 år

9. Årøyas befolkning kan planlegge sin egen framtid, generasjonsskifte, hyttebygging , oppdrett og annet.

10. Alta kommune beholder arbeidsplassene lokalt.

11. Gratis beredskap for folk og dyr på Årøya.

12. Rognsundområdene får den båten de ønsker.

13. Om ikke rassikringen fungerer i Skillefjorden, vil det da være tre båter tilgjengelig til å løse trafikken Korsfjord – Nyvoll

14. Ingen erstatningssøksmål fra Boreal, fordi de ikke kan løse dette med en båt uten å ha en undertransportør.

– Til slutt kunne jeg føye til et 15. punkt og det er at alle blir fornøyde unntatt byråkratene i Vadsø, sier bygdelagets leder på Årøya, melkebonde Karl Rødberg.