Fylkesrådmann Øystein Ruud innstiller til fylkestinget på at arbeidet med det nye sambandet Mikkelsby-Kongshus videreføres «med tanke på å sikre et godt rutetilbud for framtida for Rognsund, Årøya og østre Altafjord».

Sambandet Mikkelsby-Kongshus trafikkeres i dag av den lokalt eide ferga Skaget, men er omgjort til ekspressbåtsamband fra oppstart av ny kontraktsperiode 1. januar 2016. Videre er det planlagt økning av trafikken over kaia i Mikkelsby på fastlandet, med samband til rognsundstedene og beredskapsrute for østre Altafjord.

Fylkesrådmann Ruud har registrert at det hersker bekymring for den nye løsningen – både i forhold til å få inn en ny operatør og for endring i kaiene.

– Hensynet til innbyggerne veier tungt for. Selv om antall innbyggere ikke er så høyt, så er det næringsvirksomhet i form av gårdsbruk og lager for oppdrettsnæringa på øya som må hensyntas. Jeg er derfor fornøyd med at prosjektledelsen nå går nøye til verks og skaffer til veie alt tilgjengelig grunnmateriale i prosessen, skriver Ruud i sin innstilling til fylkestinget, som skal behandle saken 29. oktober.

Beboerne på Årøya har ønsket å reverse prosessen, der Boreal har vunnet anbudet på sambandet og vil sette inn en nybygd ekspressbåt. Beboerne ønsker å beholde ferga Skaget, fordi den fungerer akkurat slik beboerne ønsker i forhold til frakt av passasjerer og kjøretøy. Ekspressbåten som ble bestilt for halvannen måned siden har blant annet begrensning i vekt og på-/avkjøring for vogntog.

I saksframlegget skriver Ruud:

«Så langt kan ikke fylkesrådmannen se at det er framkommet noen opplysninger som skulle tilsi at prosjektet ikke kan gjennomføres. Fylkeskommunen har sjekket ut det juridiske rundt eventuelt å ta sambandet Mikkelsby-Kongshus ut av Boreals kontrakt, for eventuelt å la dagens fartøy fortsette i kontrakten. Den juridiske vurderingen konkluderer med at dette ikke er mulig, og kan påføre fylkeskommunen juridisk og økonomisk etterspill.»

Ruud peker på at fylkeskommunen har bedt prosjektlederen konsentrere planleggingen til Mikkelsby, der ny kai planlegges bygget uten at det vil påvirke eksisterende ferjekai.

– Det er videre etablert god og jevnlig kontakt mellom prosjektleder, operatør og båtverft. Dette sikrer at kaianlegg og fartøy blir så godt tilpasset som mulig, skriver Ruud i saksframlegget.