DNB og bilbransjeforbundet i Vest-Finnmark trakk nylig opp en viktig debatt om kundenes lojalitet til lokalt leverte varer og tjenester. I en stadig mer global og digital verden er det gjerne færre om «beinet» rundt neste hjørne, men desto flere konkurrenter bare et tastetrykk unna.

Det konkrete eksempelet fra næringskundeansvarlig Ulf Tore Isaksen og styreleder Ole Steinar Østlyngen er at bruktbiler handles i stor skala lengre sør i landet. Fenomenet finn.no har i lang tid vært inngangsporten for forbrukerne. Det florerer etter hvert av tilbud, enten det er biler, boliger eller raske forbrukslån som er behovet.

Konkurranse og valgfrihet er noe vi alle setter pris på, men det er verdt å dvele litt ved poenget til Østlyngen og Isaksen. Tar vi ikke i bruk lokale butikker og tilbydere, risikerer vi å utarme både bedrifter og arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Å satse på netthandel når det finnes tilsvarende varespekter lokalt, betyr i praksis å vrake lokale bedrifter og sette mangfoldet i fare. I det minste er det viktig å være bevisst på mekanismene når man vurderer pris og kvalitet på det man får levert.

Det er mange år siden filialiseringen, kjedeinvasjonen og prispresset fortrengte den lokale kjøpmannen, ikke minst i distriktene. I stedet har vi fått klynger av bedrifter i kjøpesentrene i de største byene, gjerne eid et helt annet sted i verden. Det er en virkelighet vi må forholde oss til og svaret er naturligvis omstilling basert på kundenes etterspørsel og behov. I tillegg til konkurransedyktige priser, vil nøkkelen være god service og en bevisst strategi for markedsføring, der man kommer tettere inn på relevante kunder.

Vi har inntrykk av at mange lokale kjøpmenn etter hvert har sett dette poenget og nå jobber mer målrettet for å beholde posisjonen. Det gjelder i flere bransjer. Altaposten må konkurrere med giganter som Google og Facebook om annonsekronene. Universitetet må konkurrere med nettstudier i regi av Harvard, og for svært mange bransjer vil den digitale revolusjonen by på utfordringer og muligheter. Da gjelder det å møte trendene offensivt, samtidig som den gode, gamle kremmerånden ivaretas. Uten lønnsomhet blir det umulig å opprettholde driften på lang sikt, og da er vi alle tapere. For Altas omfangsrike bilbransje kan løsningen være samarbeid og sammenslåing, det betyr færre og mer robuste forhandlere som har muskler til å møte et tøffere marked.

Vi respekterer fullt ut at det offentlige må forholde seg til rettferdige innkjøpsordninger, men håpet er også at offentlige etater og institusjoner ser hvor viktig det er å opprettholde et lokalt næringsliv.