3. mars i år ble Alta kommunes nye tjeneste «Gata mi» satt i drift, et verktøy for folk som ønsker å gjøre kommunen oppmerksom på feil og mangler i sitt nærmiljø. Tjenesten ble en umiddelbar suksess, og siden starten har 477 klager kommet inn til administrasjonen.

De fleste henvendelser gjelder hullete veier (41 prosent), brøyting (18 prosent) og mørke gatelys (26 prosent), avhengig av hvilken sesong vi er inne i.

Travle tider

De siste seks ukene har det kommet inn 77 lysklager – og fremdeles gjenstår det å få fikset 50 av disse.

– Vi prioriterer strekningsbrudd. Når det gjelder pæreskift, venter vi med å gjøre dette til det blir flere mørke punkter i samme område, forklarer avdelingsingeniør May Qvive.

Hun vil ikke anslå hvor lenge man må vente før eksempelvis de to lyspunktene på gang- og sykkelveien ved Alta museum blir rettet opp.

– Fornøyde

Med 16 henvendelser i snitt hver uke, mener politisk leder Rut Olsen at «Gata mi» var vel verdt den lille investeringen.

– I starten var det nok litt skepsis til tjenesten, men etter at «Gata mi» har fått innarbeidet seg, har jeg kun fått positive tilbakemeldinger hos administrasjonen. Jeg opplever også at publikum er kjempefornøyd og syntes det har blitt mye enklere å få tak i kommunen, sier hovedutvalgslederen.