Ordføreren og nestlederen i Finnmark Ap er svært glad for at styret i Statnett fredag sa ja til en investering på mellom fire og seks milliarder kroner i ny kraftlinje mellom Balsfjord og Skaidi, en investering mange mener vil ha stor betydning for utviklingen av Finnmark.

– Det er bare å innrømme at jeg hørte til dem som fryktet at byggingen av linja skulle bli utsatt på ubestemt tid, så med den usikkerheten som bakteppe er det grunn til jubel for en viktig og riktig beslutning av Statnett-styret, sier Jakobsen til Altaposten.

Malurt

Samtidig er han klar på at det er malurt i begeret som svinges. Prosjektet er barbert med én til to milliarder kroner, noe som har gjort at den foreløpige endestasjonen og et viktig knutepunkt for linja, Skaidi-sentralen, kun blir utbygd trinnvis. I mange år vil den framstå i redusert utgave. Mest beskt smaker det for finnmarkspolitikeren at linja ikke bygges fram til Hammerfest når Statnett først er i gang.

– Med myndighetenes krav om elektrifisering av sokkelen vil dette kunne utsette kommende etableringer innen gass- og oljesektoren i vårt område med mange år. Vi vet at det går rimelig kjapt etter at myndigheter og selskaper har besluttet investeringer innen petroleumssektoren til full utbygging. Her vil manglende infrastruktur og linje kunne bremse en kommende utvikling, klargjør Jakbosen.

Finnmarkssak

Hans oppsummering er at investeringsbeslutningen som er gjort av Statnett er godt nytt for Finnmark, men at Statnett likevel ikke har tatt sitt ansvar fullt ut.

– Det er ikke sånn at linja Skaidi-Hammerfest har vært tenkt som et rent industriprosjekt. Statnett har fra starten sagt at de ønsket å bygge helt fram, og først den senere tid er det kommet inn at de ikke vil ta økonomisk ansvar for linja. Her forventer jeg en offentlig debatt, for denne delen av infrastrukturen har betydning for forsyningssikkerheten både for næringsliv og innbyggere i området, påpeker han.

Jakobsen vil også ha en sterk stemme fra Finnmark bak et krav om at siste del av stamnettet fra Skaidi til Varanger må forseres, slik at etablert infrastruktur gir mulighet for ny aktivitet både innen vind, petroleum og andre naturressurser.

Ikke sent ute

I Statnett understreker kommunikasjonssjef Berit Erdal at Statnett skal etablere et stamlinjenett med kapasitet i tråd med behovene. Det innebærer å bygge rundt 300 km ny ledning fra Balsfjord til Skaidi, en ny stasjon på Skillemo i Alta og deler av en ny stasjon på Skaidi.

– Vi har kontroll og vil bygge kapasiteten gradvis ut. Ingen behøver å frykte at Statnett og det vi har ansvaret for vil bli en bremse. Linja med tilhørende fasiliteter skal være på plass når de store, tunge industrietableringene kommer. Dette gjelder også for Øst-Finnmark og linja fram til Varanger, påpeker Erdal.

Hun avviser at Statnett har endret syn på linjestrekket Skaidi-Hammerfest.

– Meg bekjent har dette vært ansett som en industriradial utenfor stamnettet hele tiden, og Statnett har forutsatt at den betales av de store brukerne når de etablerer seg, klargjør hun.

Like etter at den første saken var på trykk tok Erdal kontakt igjen for å gi mer presis informasjon.

– Det stemmer som Alf sier, da Snøhvit tog 2 var aktuelt og skulle være oppe med forbruk på 2-300 MW allerede fra 2017, så var man ikke like klar på kostnadsdelingen fra start. Før man mottok konsesjon på ny 420 kV frem til Hammerfest fra NVE var det derimot klargjort at dette var en industriradial som måtte utløses og betales av industrien. Statoil, som den gang var aktør med planer om etablering, var med på denne konklusjonen, forklarer kommunikasjonssjefen i Statnett.