– Vi skal stå først i køen når anbudet skal leveres. Det kan jeg love, sier daglig leder og medeier i den norske delen av det svenskeide selskapet, Jens Ivar Hauge.

Skal tørre å satse

Kallaxflyg har i dag ett helikopter i Alta og ett i Tana. Allerede fra neste år kan enda ett bli kjøpt inn, pluss at selskapet er godt i gang med planleggingen av ny hangar ved Alta lufthavn.

– Vi rakk ikke helt opp i anbudet i Narvik-området for en del av trasèen mellom Ofoten og Balsfjord. Men vi satser tungt for å få jobb i Finnmark når byggingen starter her. Pr i dag kan vi løfte 1400 kilo med eurocopteret vi har i Alta. Men vi vurderer å kjøpe inn et tungløftshelikopter som kan lette 5000 kilo fra bakken, røper Hauge.

Tøff konkurranse

Selskapet regner med tøff konkurranse om løfteoppdragene når nye linjestrekk skal på plass på vei mot Skaidi.

– Det blir helt sikkert konkurranse fra hele landet. Men jeg vil tro vi har et fortrinn i og med at vi er lokalkjent, kjenner entreprenørene og har egen hangar i området. Det kan bli viktig, understreker sjefen i Kallaxflyg i Norge.

Han advarer imidlertid mot å kaste de daglige oppdragene på havet.

– Vi skal leve også når linja er ferdigbygd og oppdraget for Statnett er utført. Derfor vil vi fortsette å pleie de mindre kundene som holder selskapet vårt i drift i dag, også under et eventuelt oppdrag med linja, sier han.

Nå blir det hangar

Selskapet har allerede bestemt seg for å bygge egen hangar. Spørsmålet er hvilken løsning de går for.

– Vi har en hangar stående i Sverige. Den er det plass til tre helikopter i. Men vi må selvsagt sette opp et regnestykke som viser om det er økonomi i å flytte denne hangaren til Norge, eller om vi bør bygge nytt, påpeker Hauge.

Også lufthavnsjef Charles Kristiansen er forberedt på nok et nybygg på lufthavna.

– Jeg skal ha et møte med selskapet i neste måned. Forhåpentligvis får jeg også representanter fra Alta kommune med på møtet, bekrefter han.