De vil ha flere kommuner med på å selge hele Finnmark.

– Vi har invitert både Alta og Kirkenes til samarbeid, forteller Knut Arne Iversen, daglig leder i destinasjonsselskapet Hammerfest Turist.

Per i dag har verken Alta eller Kirkenes noe destinasjonsselskap. Ingen selger Alta ut i verden. Nordkapp Reiseliv, Hammerfest Turist, Visit Nordkyn og Destinasjon Varanger, de fire eksisterende destinasjonsselskapene, har fått insentivmidler for å gå igang.

– Vi fire leker med tanken på å slå oss sammen til ett stort destinasjonsselskap, sier Iversen.

Det hele kommer av en nasjonal føring på at man skal slå sammen til større enheter, for å få mer effekt. I Alta er ballen kastet til Alta Reiselivsforum.

Gir initiativet støtte

– Dersom Alta og Kirkenes blir med, håper jeg at også flere finnmarkskommuner vil se sin besøkelsestid og velge å være med, sier Hilde Bjørkli, i Nordnorsk Reiseliv avdeling Finnmark.

– Etter som utviklinga går videre, dukker det opp nye oppgaver. Online booking er en viktig oppgave. Det er noe jeg tror vil søkes løst i et slikt samarbeid, sier Bjørkli.

Nå samler Nordnorsk Reiseliv og NHO Finnmark næringa til konferanse, én i Alta og én i Kirkenes. Under konferansen i Alta mandag, vil reiselivssjef Åse-Lill Barstad fra Visit North Cape fortelle om satsingen med innlegget «Destinasjon Finnmark – endelig er vi samlet».

– Vi er veldig små og sårbare enheter. Spesielt i markedsarbeidet, men også når vi skal utvikle nye pakker og sette sammen opplevelser, blir det godt å være flere, sier Iversen.

– Blir dette som gamle Finnmark Reiseliv?

– På en måte. Men målsettinga er ikke å bygge opp et større kontor, men å bruke kompetansen vi har på de ulike destinasjonene, sier Iversen, og berømmer samarbeidet som de for eksempel hadde under Arctic Race of Norway.

– Da var det godt å ha en kollega i Alta og Honningsvåg, som jobbet med de samme tingene, sier han.