Bilbransjen i Vest-Finnmark var samlet i går, blant annet for å drøfte situasjonen med sterkt fallende salg. Styreleder for bilbransjeforbundet i Vest-Finnmark, Ole Steinar Østlyngen fra Alta Motorsenter, tegnet et heller dystert bilde i starten av møtet.

Svikt på 25 prosentØstlyngen slo fast at markedet i Vest-Finnmark så langt i år har levert 600 nyregisterte biler, mens samme tall på samme tid i fjor var 800.

Se videoreportasje i vinduet øverst i artikkelen!

På samme tid er det solgt eller omregistrert 3700 bruktbiler i vestfylket, noe som viser at markedet i Finnmark er helt annerledes enn sørpå.

– I Oslo er antallet registrerte bruktbiler bare det dobbelte av nybilsalget, mens det i Finnmark registreres seks ganger flere bruktbiler enn nybiler, sier Østlyngen.

– Hvordan forklarer du dette?

– Folk handler for mye bil sørpå. Vi ser helt klart at folk drar sørover og kjøper bruktbiler, og det må vi gjøre noe med, sier Kia-, Mercedes- og Peugeot-forhandleren.

Skaper verdierØstlyngen er klar på at folk bør bruke det lokale næringslivet, dersom de vil at det skal være arbeidsplasser lokalt også i framtida.

– Hvis alle handler bilene sine sørpå, handler andre varer på nett og ikke bruker det lokale næringslivet så blir det utarmet og vi mister arbeidsplasser. Husk på at når en snekker bygger et hus og handler materialene lokalt så har det betydning, på samme måte som det skaper ringvirkninger når vi handler møblene våre lokalt. For oss som driver næringsvirksomhet er det av betydning at vi kan få såpass marginer at det lønner seg for oss å drive. Så kan man si at verksteddriften hos bilforhandlerne kanskje ikke er lønnsom nok, fordi det er for få feil på de nye bilene. Men vi må likevel være der for kundene og da er det hyggelig at kundene bruker oss lokalt. Det er ikke dyrere å bruke verkstedet hos oss eller de andre bilforhandlerne, for det koster både tid og penger å kjøre til Sverige for å ta service på bilen, sier motorforhandleren på Aronnes.

– Så du tror ikke dette har med det å gjrøe at dere er for dyre på bruktbiler?

– Nei, slik var det nok før, men jeg tror ikke det gjelder lenger, for etter at folk leter biler på Finn, så har prisene jevnet seg ut. Folk tror det er så lurt å reise sørover og hente seg en bruktbil, men det straffer seg i mange tilfeller viser det seg når man tar kalkylene på det etterpå, sier Østlyngen. Han mener rett og slett at folk lurer seg selv.

UtfordringerUlf Tore Isaksen i DNB, som hadde innlegg under bilbransjeforeningens møte i går, forklarer trenden i markedet i Vest-Finnmark, etter at DNB har analysert markedet på landsbasis.

– Det vi ser er at vedvarende lave marginer spesielt vil utfordre de mindre forhandlerne. Vi forventer at større forhandlere og profesjonelt eierskap vil true den tradisjonelle familieeide forhandleren fremover. Presset på lønnsomhet skaper et behov for større lokale geografiske markedet per forhandler, så vi tror at det vil bli færre og større forhandlere, sier Isaksen som arbeider med næringslivskundene i DNB.

– Hvordan mener dere at man kan møte utfordringene på best mulig måte?

– Spørsmålet er om man samler flere merker og forhandlere under ett tak, og om man på denne måten kan oppnå stordriftsfordeler. Det kan komme en dag at større aktører etablerer seg i markedet i Alta og presser vekk de mindre lokale aktørene. Så er spørsmålet om man heller skal slå seg sammen og gjøre ting felles, hvis man ikke kan konkurrere dem ut, sier Isaksen.

I likhet med Ole Steinar Østlyngen er Isaksen bekymret for at forhandlerne ikke får solgt nok bruktbiler, selv om lagerbeholdningen av bruktbiler hos de lokale forhandlerne har krympet de siste to årene.