Kraftlaget går nå i gang med bygginga av Møllelva kraftverk, og var fredag på befaring langs Halddeveien sammen med representanter fra Alta kommune og NVE. NVE har satt store spørsmålstegn ved om utbyggeren vil ta godt nok vare på Halddeveien i forbindelse med byggingen av vannkraftverket. Direktoratet er også bekymret for at selve plasseringa av den nye stasjonsbygninga på Møllenes ikke var gjennomtenkt med tanke på flom og sørpeskred fra vårsmeltinga.

Blir ikke størreMen etter befaringen er senioringeniør Trond Blomlie ganske så beroliget.– Vi er nå blitt enige om rammene for å bruke Halddeveien som anleggsvei og at veien skal forsterkes der det er store utvaskingsskader fra før av. I tillegg skal det ryddes skog en halvmeter på hver side av veien, og det er en fordel ettersom skogen nå vokser så tett, forklarer Blomlie.

Ifølge NVE-ingeniøreren skal verdien Halddeveien har som kulturminne være intakt etter at entreprenøren er ferdig med maskinkjøringen. I tillegg skal veien bli bedre som turvei, ettersom den da har fått bedre dekke. Veien vil beholde sin opprinnelige bredde på tre meter.

Halvannet årMøllelva kraftverk vil bestå av en stasjon på industriområdet i utløpet av Møllneselva i Kåfjord og et nytt inntak oppe i elva, hvor den gamle demninga ligger mellom Annasvann og Lindstrømvannet. I tillegg skal det bores to tunneler på henholdsvis 900 og 750 meter som fungerer som vannvei, og det vil også graves en rørgate mellom disse.

NVEs rolle er å kontrollere byggingen av kraftverket og se til at resultatet blir i henhold til planen og allmennhetens interesser.

– Bortsett fra anleggstrafikken vil publikum kun se den delen av anlegget hvor rørgata skal legges under Halddeveien. Der vil det bli et anleggsområde på begge sider av veien og det vil ligge sår i terrenget, som gradvis vil gro igjen, opplyser Blomlie.

Kraftverket skal stå ferdig i desember 2015.

Kjøring må godkjennesAlta kommune skal nå ha dialog med maskinkjørere og entreprenør for å lære dem verdien av Halddeveien.– Nå avventer vi ei liste over hvilke typer kjøretøy som skal benyttes og når disse skal brukes. Så får vi se om vi kan innfri alle ønsker eller om vi må sette begrensninger. For eksempel kan det bli problematisk med kjøring i helgene og når det er mye nedbør, spår Blomlie, som også ønsker innspill fra publikum.– Hvis det er noe brukerne av veien er misfornøyd med, er de hjertelig velkommen til å ta kontakt, hilses det.