Frank Jonny Nilsen, daglig leder av transportbedriften Nilsen Trading, mener Alta-bedriftene bør vurdere kollektiv utmelding av NHO etter at Alta ikke ble tilgodesett med én krone av de kompenserende midlene av NHO i deres forslag.

– Bør vurdere sitt medlemskap

I går kom det frem at dette kan bli avgjørende i prosessen som nå går for å dele ut disse midlene.

– Jeg mener helt seriøst at Alta-bedriftene bør vurdere sitt medlemskap i NHO. For oss som er i transportnæringen, så er det RV93 som burde vært prioritert. Hammerfest har vel noen få transportbedrifter, mens vi har storparten her i Alta. Da er det noe som er riv ruskende galt, mener Nilsen.

Alta har 50 transportbedrifter (omsetter for ca 204 millioner), mens Hammerfest har 11 transportbedrifter (omsetter for ca 93 millioner)- Bring Polarbase AS, Postens offshoretransport utgjør cirka halvparten av dette.

– Helt på bærtur

Nilsen sier de aller fleste transportbedrifter i Alta benytter veien opp gjennom Sverige og Finland, og kjører RV93. Han sier man får en liten gevinst av at RV94, veien til Hammerfest, rustes opp, men at denne er minimal i forhold til hva man hadde fått med en oppgradering av RV93.

– Vi fra Alta er for dårlig å komme oss inn i i styrer og stell. Det sier seg jo selv at kompensasjonsordningen er helt på bærtur når det sitter en fra Hammerfest og bestemmer hvor pengene skal gå, når de fleste transportbedriftene som skulle få nyte godt av ordningen hører til i Alta. Vi trenger oppgradering av både RV93 og flyplassen, sier Nilsen.

Frykter nedgang

Han frykter for transportnæringen i årene som kommer.

– Det kom nylig en rapport hvor Rambøll advarte mot nedgang i nord. Vi i transportnæringen merker alltid slike svingninger først. Foreløpig går det bra, men når arbeidsgiveravgiften slår inn for fullt også hos oss som har små firmaer om to år, vil det merkes. Det er slik det blir når vi bor i et land hvor man driter i demokratiske prosesser, sier Nilsen.

–Synd om man tenker slik

Marit Helene Pedersen, direktør i NHO Finnmark sier det er synd om man tenker slik i Alta.

– Vi har jobbet steinhardt for Alta og den nye E6 gjennom mange år. Når det gjelder RV 93 så er den veldig viktig for næringslivet i vest, og den sto først på lista også i NHO Finnmark. Vi har imidlertid hatt nær kontakt med vegvesenet, og de har ikke den veien ferdig planlagt slik at det ville kunne settes i gang arbeid i perioden 2014-2018 som kompensasjonsmidlene gjelder for. Da ville det vært kun et symbol å prioritere den først, sier Pedersen.

– Men det er vel dere som skal prioritere, og ikke vegvesenet?

– Vi hadde prioritert RV93 på førsteplass om det hadde vært faglig mulig å igangsette prosjektet straks. Vi er selvsagt klar over hvor viktig den er som transportåre, men fikk beskjed om at det ikke var mulig å fremskynde, da man ikke er kommet langt nok i planleggingen, sier Pedersen.

Åpner for å snu

Hun er klar på at hun gjerne vil møte transportbedriftene i Alta dersom det er slik at de føler seg dårlig behandlet av NHO.

– Vi vil gjerne sette oss ned og snakke med dem. Det er ikke slik at de har blitt nedprioritert. Dersom vegvesenet har skiftet mening siden sist angående RV93, skal vi selvsagt legge det frem for styret, sier hun.

Det har vært krass kritikk fra politikere i Alta mot NHO, blant annet fra ordfører Laila Davidsen, men det har vært lite direkte kontakt mot NHO.

– Monica Nielsen har ringt og spurt om prioriteringslista i sommer, men ellers har jeg ikke hørt fra noen. Vi visste heller ikke at dette skulle opp i formannskapet, da hadde vi gjerne kommet og informert, sier Pedersen. Derimot har NHO Finnmark tidlig i sommer sendt invitasjon til politisk ledelse om møte 18.9 når styret i NHO Finnmark har møte i Alta. – Slike møter har vi med alle kommuner der vi arrangerer våre styremøter, sier hun.