Entreprenør Kåre Kristensen avsluttet arbeidet med Bolloveien etter at pengesekken var tom.

– Anbudet var opprinnelig på 3,8 millioner pluss moms. Men etter å ha skrapet det til beinet og gått gjennom postene med kommunen, landet vi etter hvert på 2,5 millioner. Men da kommer selvsagt momsen i tillegg og det hadde kommunen tydeligvis ikke tatt høyde for. De trodde det var 2,5 millioner inkludert moms og dermed er det ikke nok penger til å gjøre alt vi skulle gjort. Men vi regner aldri et anbud uten moms, det er kommunen klar over, uttalte Arne Kristensen i Kåre Kristensen AS til Altaposten i går.

Ber om redegjørelse

Hovedutvalgsleder i hovedutvalget for næring, drift og miljø, Rut Olsen (Kp), sier til Altaposten at saken vil komme opp i hovedutvalget.

– Saken vil imidlertid bli tatt opp i hovedutvalget på tirsdag. Vi vil be om en grundig redegjørelse fra administrasjonen, sier Olsen.

Hun peker imidlertid på at veien er bedre.

– Den skal være fullt kjørbar. Vi hadde en ramme på 2,5 millioner, og er det tomt, så er det tomt, sier hovedutvalgslederen.

Har ikke midler

– Men er det ikke dumt om entreprenøren begynner å ta opp stikkrenner som er lagt ned?

– Alt er dumt med dette. Derfor tenker jeg at vi må få en grundig orientering fra administrasjonen, sier Olsen.

Hovedutvalget har imidlertid ikke mer midler til Bolloveien.

– Hos oss er det ikke noe å hente, vi har knapt til de vanlige kommunale veiene. Skal dette fullføres må det bli kommunestyret som bevilger mer penger, fastholder Olsen.

Hytteforeningen skuffet

Leder i Bollo hytteforening, Erlend Lillemoen, peker at veien per nå er kommunal. Utgangspunktet var at et veilag skulle overta veien dersom den var av en viss standard.

– I utgangspunktet var dette kostnadsberegnet til 6 millioner. Kommunen bevilget 2,5 millioner, men har nå i realiteten bare bevilget 2 millioner. Kommunen får momskompensasjon, minner Lillemoen om.

Han tror ikke kommunen vil komme bedre ut av saken økonomisk.

– Det er forferdelig dumt at det stopper opp så nært slutten. Det er kanskje snakk om 500 000 kroner, så hadde man fått på et toppdekke. Da hadde vi fått en vei vi kan leve med her, fastholder han.

– Dersom dette skal gå videre til jordskifteretten med veien slik den er nå, så spørs det om ikke kommunen vil bli en større part i et eventuelt veilag, ettersom veien er i den standarden den er. Utgangspunktet var at kommunen ikke skulle ha en stor andel i veilaget, men det vil nok stille seg annerledes slik som veien er nå, legger Lillemoen til.

– Det peker fra hovedutvalgslederen på at veien er i bedre stand, er dere enig i det?

– Ja, veien er mye bedre enn den var, men det er ikke toppdekke. Da spørs det hvor lang tid det tar før den er hullete igjen. Når toppdekket ikke på, blir det også høyere vedlikeholdskostnader hvert år. Dersom veilaget skal måtte ta disse kostnadene, blir det fort penger av det, fastholder lederen i Bollo hytteforening.