De gamle trekaiene på Nyvoll og på Eidsnes i Korsfjorden skal rives og erstattes av nye i stål- og betong, som følger dagens standard. Dermed endres også samtidig kaisituasjonen på Nyvoll seg midlertidig. Allerede i neste uke vil situasjonen være en annen enn det har vært til nå.

– Ny midlertidig kai etableres 650 meter fra den gamle, ved Sandnesbukt, tett inntil Grieg seafoods anlegg. Folk som skal med ferga må dermed kjøre forbi innkjørselen til Sandbuktnesveien, videre til snuhammeren i vegenden og så snu for å stille seg i kø, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Så snart trafikken går som normalt over den midlertidige kaia, vil rivingsarbeidene ved den gamle trekaia på Nyvoll starte.

På Eidsnes er rivingen av den gamle fergekaia i gang. Der skal det også legges ned ny strømforsyning, som krysser eksisterende veg. Etter hvert vil entreprenørene få samdrift på begge kaiene. Hele byggeprosjektet skal være ferdigstilt i april 2017.

De nye kaiene vil ha en totallengde på 83 meter, mens effektiv lengde er 63 meter. De vil bli fundamentert på armerte og utstøpte stålrørspeler, som skal rammes ned til fast fjell. Ferjebruene får en bredde på 7 meter og lengde på 18 meter. I tillegg skal aggregathusene på begge sider byttes.

Det er Tecto Entreprenør AS fra Alta som har fått oppdraget med de nye ferjeleiene, og kontrakten har en verdi på 36 millioner kroner. Prosjektet er i regi av Finnmark fylkeskommune, som har ansvaret for sambandet.