Naturvernforbundet i Vest-Finnmark  har nemlig sendt klage på vedtaket som ga grønt lys til løypa som ble testet av to aktører forrige uke, begge med stor entusiasme over mulighetene dette gir.

– Brøt loven

Forbundet mener på sin side at kommunestyret har brutt forvaltningsloven, det vil si forskriften for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vann. Administrasjonen i Alta kommune anbefaler at Alta-politikerne står på sitt, noe som etter alt å dømme gjør at saken igjen havner hos Fylkesmannen for lovlighetskontroll.

Naturvernforbundet mener at kommunen bør vente med iverksetting av tiltaket før klagen er avgjort.

– En beslutning om hvorvidt et vedtak skal gis utsatt iverksetting er ikke et enkeltvedtak, og det er således ikke klagerett på en slik beslutning. Etter vurdering av de kryssende hensyn i saken, konkluderer vi med at det ikke gis utsatt iverksetting. Vi begrunner dette med at gjennomføring av vedtaket ikke medfører uopprettelig skade, ei heller tap for noen part i saken, konkluderer Alta kommunes adminsitrasjon i forkant av politisk behandling i formannskap og kommunestyre.

Liste med ankepunkter

Naturvernforbundet har flere ankepunkter til behandlingen av saken. De mener at den ikke er tilstrekkelig opplyst, blant annet manglende informasjon om andre ønskede scooterløyper for næringsaktører og manglende presentasjon av fremtidige planer for Halddetoppen, de såkalte Halddeprosjektene.

– Halddeprosjektene ble ikke presentert i saksutredningen og har i denne saken ukjent status for kommunestyret, mener Naturvernforbundet.  De henviser også til en artikkel i Altaposten knyttet til prosjektet.

– Det er et paradoks at tre av de sentrale aktørene i Halddeprosjektene  leverte negative høringsuttalelser til løypeforslaget. De tre er; UiT som ville bidra med finansiering, Alta Turlag som ville stå for drift av observatoriebygningen, bidra med midler og være tilskuddskatalysator, samt Alta museum som ville være faglig bidragsyter på formidling, heter det i innspillet.

Flere alternativer

Naturvernforbundet påpeker at politikerne trodde at snøscooterløype var avgjørende for turistsasting, selv om viktige høringsutspill gikk imot løypa.

– De fleste som tok ordet i kommunestyresalen nevnte snøscooterløypas antatte positive betydning for Halddeprosjektet. Naturvernforbundet ser det slik at snøscooterløypa er ett av tre forslag om motorisert infrastruktur i Halddetopplanene. Helikopter og Gondol er to andre forslag, påpeker de.

–  Alta har etablerte aktører innen helikoptertransport, men snøscooterforslaget fikk monopol og konkurransefortrinn gjennom fordelaktig saksbehandling. Denne snøscooterprosessen er styrt, slik at politikerne ikke fikk vurdere det mestselgende alternativet i Norge; umotorisert vinterturisme. Politikerne har ikke fått vurdere om en tråkkemaskin kan tråkke en trygg skiløype til Haldde, samtidig som utstyr fraktes opp og ned, er påpekningen fra Naturvernforbundet. Alta kommune mener på sin side at Halddeprosjektene ikke er relevant, men at gondolbane er nevnt i saksfremlegget, men  har konkludert med at gondolbane blir for dyrt.

– Hasardiøst

Naturvernforbundet henviser i klagen til at løypetraseen er vurdert som risikabel for turistkjøring.

– Sikkerhet i fjellet er utenfor Naturvernforbundet sitt område som miljøorganisasjon, men vi må påpeke at denne saksbehandlinga tilsidesetter miljøvernlovgivning, forvaltningslovgivning og også respekten for turistenes liv, heter det. Forbundet mener Alta kommune tar ansvar for en farlig løypetrase og et hasardiøst tjenesteprodukt.

Administrasjonen i Alta kommune er uenig.

– Det ble poengtert i høringsuttalelsen fra Fylkesmannen at kommunen påtar seg et ansvar ved å opprette løypa, og forholdet til sikkerhet er synliggjort i saksutredningen.

Reiselivsbedrifter som ønsker å benytte løypa må gjøre nødvendig risikovurdering før løypa tas i bruk, er vurderingen fra administrasjonen.

Naturvernforbundet mener også at kommunen ikke har tatt hensyn til instruksen om «låsing» av antall kilometer – og at heller ikke naturmangfoldloven er tatt hensyn til.