Stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) har forsøkt å få oppklart hva som ligger i de påståtte lovnadene fra samferdselsdepartementet om bompengefri finansiering av avlastningsveien i Alta.

– Jeg er utrolig skuffet over at samferdselsministeren ikke svarer på det han blir spurt om. Ordningen med at stortingsrepresentanter kan stille spørsmål på vegne av lokalsamfunn og få skriftlige svar, er nettopp for å sikre at en får ut korrekte korrekte signal fra regjeringsapparatet, sier Simensen og legger til:

– I dette tilfellet er det et «god dag mann økseskaft-svar» jeg og Alta har fått fra ministeren.

Vurder reprise

Han er lite fornøyd med at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen verken vil bekrefte eller avkrefte at han har gitt lovnader til Alta kommune om bompengefri finansiering av avlastningsveien.  Simensen viser til at Alta kommune, da den ble ledet av Høyres Laila Davidsen som ordfører, hevder at det ble gitt et slikt signal.

SPØR IGJEN? Stortingsrepresentant Kåre Simensen fristes til på nytt å stille samferdselsministeen spørsmålet om et er noe i lovnaden om at bompengefri finansiering av avlastninsveien i Alta. Foto: Tom Skoglund

– Jeg er fristet til å stille spørsmålet på nytt fordi han ikke svarer på det som det ble spurt om.

Stortingsrepresentant Simensen mener imidlertid  at også  intet svar er et svar.

– Lovnadene som det er gitt Alta kommune da de borgerlige satt med makten i Alta tolker jeg ut fra fra det som nå kommer fra ministeren som et spill for galleriet. Det er trasig, ikke minst i en sak som betyr så mye for Alta og Finnmark, klargjør Simensen.

Fikk Simensen svar?

Vi bringer både spørsmål og svar i sin helhet slik at leserne selv kan vurdere om samferdselsministeren har svart på det han ble utfordret på.

Slik var spørsmålet fra Kåre Simensen formulert:

«Jeg tillater meg å stille følgende spørsmål til skriftlig besvarelse til samferdselsministeren: Jeg vil be statsråden bekrefte om han fortsatt står fast på at Staten vil finansiere en utbygging av E6 gjennom Alta uten krav om bompenger?»

Dette er det skriftlige svaret fra samferdselssjef Ketil Solvik-Olsen:

«Som kjent ønsker dagens regjering å redusere bompengeandelen i veiprosjekter. Det har vioppnådd en rekke steder. I Alta ble ny E6 bompengefri etter regjeringsskiftet, til tross for at det før regjeringsskiftet var blitt satt opp bompengestasjoner. Bilistene og innbyggerne i regionen har dermed spart mange hundre millioner kroner på dagens regjerings endringer i bompengepolitikken.

Regjeringen jobber videre for å redusere bompengeandelene i nye veiprosjekt. I forbindelse med bompengereformen fremmet vi en rekke tiltak som skal redusere driftskostnader og finanskostnader i bompengesektoren. Dette fulgte vi opp i statsbudsjettet for 2016 ved å foreslå bevilgninger til bruk for å kutte bompenger. Jeg konstaterer at representanten Simensens parti var mot bevilgninger til lavere bompenger. Samtlige opposisjonspartier foreslo også å redusere eller fullstendig fjerne bevilgningene til bompengekutt. Regjeringen jobber derfor videre med ulike løsninger for å sikre at bompengeandelene blir lavere enn det som opprinnelig er blitt skissert i innestående Nasjonal Transportplan. Jeg tror alle kjenner standpunktene til de ulike partiene på Stortinget i bompengespørsmål. Hvilken bompengeandel som til slutt fremkommer i ulike veiprosjekt er for tidlig å forskuttere, men eg kan henstille til alle som ønsker lavere bompenger om å støtte opp om regjeringens forslagtil reform og bevilgninger fremfor å stemme imot.»