– Jeg var svært glad da jeg så at MS Hafsfjord var satt inn ekstraordinært, og at jeg ville kunne nå årsmøtet i Karasjok som startet lørdag. Da hadde vi opplevd et mareritt av et fergekaos som ikke bare berørte Sørøya, men alle bygdene i denne båt- og fergeavhengige regionen, forteller leder i i Finnmark Senterparti, Geir A. Iversen.

– En katastrofe

Leder Finnmark Sp, Geir A. Iversen og nestelder Jan Martin Rishaug hadde begge problemer med å være tilstede på årsmøtet. Iversen holdt på bli felt av fergekaos Foto: Arkivfoto

Nå er det neppe noen fare for at årsmøtedelegatene hadde benyttet muligheten til å kvitte seg med Iversen om han hadde blitt stoppet av fergekaoset og ikke hadde kommet fram til årsmøtet. Til det står Iversen så sterkt i partiet, at en ny toårsperiode kun avhenger av at han selv går for en ny periode.

– Jeg har takket ja til en ny periode, men det blir nok min siste som leder i denne omgang, bekrefter Iversen.

Han er imidlertid langt mer opptatt av sammenbruddet i kommunikasjoner på kysten av Vest-Finnmark enn av sine politiske verv.

– Min situasjon, og at årsmøtet kunne blitt satt uten både nestleder og leder i partiet, er egentlig ikke konsekvenser å snakke om sett i forhold til hvordan befolkning og næringsliv rammes. Det er rett og slett katastrofalt, og kan få svært dramatiske konskvenser for bosettingen, påpeker Sp-lederen.

Berget av ekstratur

Det hele startet torsdag da Boreal, som vant tilbake anbudetsrutene  Øksfjord-Hasvik, og Øksfjord-Tverrfjord-Bergsfjord, hentet alle sine nye gassferger til Hammerfest for å foreta en offisiell dåp. På sen torsdag kveld ble fergene i tillegg rammet av tekniske problemer, senere også tøft vær. For tøft for de nybygde fergene.

– På meg virker det som fergene ikke er bygd for de forhold vi har her. I det tøffe været lå de flere timer og ventet på å komme seg innenfor moloen og til kai, og når de endelig forsøkte  ble de nær drevet inn i moloen. På meg virker det som motorkapasiteten er alt for dårlig, konkluderer Iversen.

Noen timer etter ordinær rutetid fredag ettermiddag kunne imidlertid Iversen dra ombord på gammelferga Hafsfjord som tidligere har gjort tjeneste på fergestrekningene.

– Jeg er glad for at Hafsfjord ble satt inn, men kaoset dagen før gjorde at 16 trailere og 20 biler hadde stått i kø og ventet på transport. Hafsfjord fikk med noen av trailerne, men jeg tror alle og enhver ser at det må skje radikale endringer slik at folk og næringsliv har et reelt og sikkert tilbud, sier Iversen.

Har politikken klar

Når rundt 30 årsmøtedeltakere benker seg sammen i Karasjok denne helgen er det under overbevisning at de har rett politikk for Finnmark og distrikts-Norge.

– Vårt problem er at vi ikke er attraktive for media. Her scorer Ap stort, og det blir en av våre viktigste utfordringer de neste årene å få kommunisert ut politikken vår, sier lederen i Finnmark Senterparti, som høyst sannsynlig blir valgt for to nye år. På årsmøtet vil imidlertid ikke Altas Jan Martin Rishuag være tilstede. Han har av personlige årsaker vært nødt til å melde forfall.

En som kommer til årsmøtet er stortingsrepresentant Per Olav Lundteigen. Den profilerte distriktspolitikeren innleder til debatt før politiske saker behandles. Av saker soms tår på dagsorden er sjømatindustrimendingen, kommunesammenslåing/økonomi og samferdsel.