Fylkesutvalget i Finnmark, med regjeringsapartiene Høyre og Frp, godt representert, sier et krystallklart nei til flyseteavgiften som ble regjeringen har innført

Finnmark fylkesutvalg ønsker ikke at flyseteavgiften skal innføres i landet generelt, spesielt ikke i Finnmark eller andre steder der man ikke har et miljøvennlig alternativ som tog. Uttalelsen fikk enstemmig og tverrpolitisk oppslutning.

Slik lyder uttalelsen fra fylkesutvalgets siste møte:

Flysete-avgiften som har som mål å begrense flytrafikk, og få folk og næringsliv til å velge mindre forurensende kommunikasjonsmidler. For distrikts-Norge generelt, og Finnmark spesielt, finnes ikke alternative offentlige kommunikasjonsmidler. Privat bilbruk er eneste reelle alternativ. Med 8-10 timers kjøretur for å komme seg til andre siden av fylket, blir ulempene uforholdsmessige store for Finnmarks innbyggere. Samtidig er den samlede klima-effekten av flyseteavgiften høyst usikker.

Rammer hardt og gir ringvirkninger

Fylkesutvalget mener en flyseteavgift vil ramme folk og næringsliv i Finnmark økonomisk for hardt. Her har man fra før høye priser på sine flyruter, og er man avhengig av flybytte med ulike selskap, vil dette medføre flere flyseteavgifter på en reise.

Fylkesutvalget er bekymret for de ringvirkninger en innføring av flyseteavgiften kan medføre. Flere av flyselskapene har signalisert at det må kuttes i rutetilbudet dersom denne avgiften blir innført. Det vil kunne bety kutt i de minst lønnsomme rutene, herunder kommersielle flyruter i Finnmark. Slike kutt vil sannsynligvis medføre en diskusjon om flyplass-strukturen, noe som igjen vil øke faren for å miste

Fylkesutvalget er også bekymret for at det offentlige helsetilbudet i Nord-Norge vil bli svekket som følge av flyseteavgiften. Pasienttransport i Nord-Norge har ingen reelle alternativer til fly. Helse Nord sier de vil få en merutgift på 12,5 millioner kroner på budsjetter som allerede er svært stramme.

Tap av arbeidsplasser

NHO sentralt mener en flyseteavgift vil føre til tap av flere tusen norske arbeidsplasser på landsbasis. Både LO og NHO i Finnmark frykter at flyseteavgiften rammer konkurransekraften i næringslivet i Finnmark, gjennom ikke å utligne for avstandsulempene næringslivet vårt allerede har. Reiselivsnæringen sliter allerede med økte avgifter som følge av moms, og nå vil turistene som skal til distriktene i Nord-Norge og Finnmark bli møtt med et enda høyere kostnadsbilde.

Manglende konsekvensvurdering

Man vil påpeke at det ikke har vært noen prosess rundt vurderinger av konsekvensene for landet, eller for landsdelen, når det gjelder denne avgiften. Fylkesutvalget mener at en konsekvensanalyse må gjennomføres, og vise tiltakets positive klimaeffekt, før avgiften kan tre i kraft i de områder der det vil ha ønsket effekt.

Finnmark fylkesutvalg vil innstendig anmode om at avgiften reverseres før den trer i kraft.