Det er konklusjonen til Statens vegvesen, som kontrollerte dekk og kjettinger på 1850 lastebiler og trailere i Nord-Norge i januar. Målt mot 2015-resultatene er det oppløftende. De viser en klar forbedring i tilstanden på alle de kontrollerte lastebiler og trailere.

Noen verstinger

Forbedringen i tilstanden på dekk og kjetting på de tunge kjøretøyene som er kontrollert i januar 2016 omhandler alle nasjonaliteter.

– Den mest markerte forbedringen ser vi på tilhengere hjemmehørende i Norden, Øst-Europa og øvrige Europa. Kontrollene avdekket likevel at det fortsatt er for mange lastebiler hjemmehørende i land som for eksempel Spania, Portugal og Tyrkia, som ikke har dekk og kjettinger som tilfredsstiller gjeldende regelverk her i landet. Selv om det er relativt få biler fra disse nasjonene på veiene i Nord-Norge, vil vi utover vinteren ha et særskilt fokus på lastebiler fra disse landene, forteller utekontrolleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Region nord.

Reaksjoner

Det blir som alltid når Statens vegvesens tungbilkontrollører er ute, utstedt en del forelegg og enkelte anmeldes også for ulovligheter knyttet til kjøre- og hviletidsbestemmelser, overtredelser av kontroller og tekniske feil eller mangler. Vegvesenets kontrollører observerer at det stadig er en del kjøretøy fra land utenfor Norden som har mindre egnede kjøretøy og mangelfull erfaring i det å ferdes på nordnorske vinterveger.

Av totalt 1.045 kontrollerte motorvogner ble det reagert med forelegg til 55 av førerne av disse kjøretøyene. Av kontrollerte tilhengere som til sammen var 807 ble det reaksjoner mot 57 av disse.

– Våre tungbilkontroller i januar måned avdekket dessuten at 26 av 823 kontrollerte lastebiler ikke hadde gyldig avtale om elektronisk bombrikke, noe som resulterte i gebyr på 8000 kroner til hver av de 26. Krav til bombrikke og gyldig avtale med et bompengeselskap gjelder for alle motorvogner med en tillatt totalvekt over 3.500 kg og som brukes til næringstransport, sier Jørn Simonsen.