Mandag ved 13-tiden kjørte Max Pedersen ned buktabakken, på elvebakken møter han en strøbil fra Mesta som dundrer forbi.

– Det var bare så det hagla i fronten, forteller Pedersen, som bestemte seg for å følge etter bilen.

Turen gikk forbi Europris, og videre inn på den smale veien mot Amtmansnes.

– Sjåføren holdt jevnt 40 km/t hele veien. På Amtmansnes møtte han flere biler, uten at han slakket ned farten. Man så jo tydelig at det hagla stein også mot disse, bemerker Pedersen.

Han stiller seg kritisk til kjøringen, og lurer på Mesta har rutiner for hvordan de skal forholde seg til andre bilister.

Følger rutine

Ted Arve Nilsen er prosjektleder ved Mesta As. Han forklarer at alle sjåfører følger strenge rutiner når de er ute på veien.

– Våre sjåfører har den nødvendige opplæring og følger godkjente fagprosedyrer for jobben som gjøres. Vi har også risikovurderinger skal sikre at vi utfører jobben på en sikker måte, sier han.

Om sjåføren har opptrådt uaktsomt, og ikke tar hensyn til trange veier, ønsker ikke Nilsen spekulere i.

– Vi følger de hastighetsbegrensningene som er fastsatt i fagprosedyrene. Utover dette er det sjåføren som, i tråd med risikoanalysen, vurderer om situasjonen krever at man senker farten.