Altaværingen, med en fortid i Arctic Air, Cato Air og Norwegian, har lagt pilotkarrieren på is for å jobbe med den operative drifta i det splitter nye, nordnorske flyselskapet med base på Lyngseidet.

– Jeg er ansatt som flygesjef, det vil si at jeg skal være ansvarlig for den operative drifta i FlyViking. Jeg skal jobbe tett med grunnlegger Ola Giæver for å få flyene i lufta og holde dem i gang, forteller Kristensen.

Aldri i Widerøe

Ola Giæver er Widerøe-piloten som havnet på kant med ledelsen i selskapet, tapte en arbeidsrettssak og deretter valgte å ta kampen opp mot sin gamle arbeidsgiver. Med FlyViking ønsker Giæver å gå rett i strupen på Widerøe på kommersielle ruter i Nord-Norge.

– Hvorfor har han valgt deg som flygesjef?

– Tja, si det. Det handler vel om min lange erfaring. Kanskje er det et pluss at jeg aldri har jobbet i Widerøe, men heller konkurrert mot dem, humrer Kristensen.

Da han og Ole Steinar Østlyngen på slutten av 90-tallet forsøkte å bygge Arctic Air opp til å bli en aktør å regne med, var det nettopp Widerøe som sto på motsatt banehalvdel. Da Widerøe bestemte seg for å droppe prisene for å bli kvitt den brysomme konkurrenten, var det kroken på døra for det kortvarige flyeventyret.

Må finne folk og fly

Kristensen fløy den gangen Arctic Airs Dorniere mellom Vardø og Kirkenes, og dro videre til Cato Air da de kjøpte opp flyene og overtok crew fra Arctic Air. I 2007 hadde Kristensen av egen regning tatt de nødvendige kursene for å bytte prop med jet, og ble ansatt som pilot i Norwegian.

Nå er han ferdig hos Kjos, og klar for å gå i gang med fjerde kapittel i sitt flyliv.

– Jeg tar med min erfaring fra Arctic Air, der jeg var flygesjef. Nå handler det først om å få tak i fly, samt finne ut hvilke ruter vi ønsker å fly. Så må vi rekruttere crew. Hvert fly krever gjerne tre-fire crew, det vil si 9-12 ansatte. Det er mye jobb som gjenstår før vi er i lufta, sier Kristensen.

– Hvilken rute vil dere prøve dere på først?

– Det ligger an til at vi først flyr mellom Helgeland og Oslo. Vi ønsker ikke å gå i direkte konkurranse med SAS eller Norwegian, for den konkurransen kan vi ikke vinne. Vi ser mot kortbanenettet, for eksempel på Helgeland, for å finne lønnsomme ruter, sier Kristensen.

Gikk inn med penger

Det nye flyselskapet FlyViking AS har fått 20 millioner kroner i startkapital gjennom en emisjon. Jan Kristensen har gått inn i selskapet med èn million kroner. Han eier dermed 5%. Nye emisjoner skal gi opp mot 100 millioner. Da vaskes Kristensens andel ut.

– Det betyr ingenting, jeg er bare glad om vi får tilstrekkelig med penger slik at vi får en god start, sier Kristensen.

– Vi skal ha inn mye mer penger i selskapet slik at vi får en trygg økonomisk plattform. Vi skal ha minst 100 millioner på bok. Deretter skal vi ut og se på ruter og fly, sier Giæver til Nordlys.

Ruter til Tromsø

I fjor høst kjøpte morselskapet Viking Air Norway ASA opp det tromsøbaserte selskapet Flytaxi Nord, for å kunne overta deres fly og konsesjoner for kortbanenettet.

– De flyr mest post og charter, og vi må ha større materiell for passasjerflyging. Vi har sett på flere flytyper, blant annet Dash8 som Widerøe bruker. Vi har også sett på ATR42, et tomotors turbopropfly, forteller Kristensen.

Får de tak i fly i første halvår 2016, kan de første flyvningene starte senhøsten i år.

– Hva med ruter i Finnmark?

– Vi ser på det, men det er ikke først på planen. Det er naturlig å se på den kommersielle ruta Hammerfest-Tromsø, men også Alta-Tromsø og Vadsø-Tromsø er interessante ruter.