Bussruter og båtruter korresponderer ikke alltid like bra. Dette har leder for Nuvsvåg utviklingslag, Fabrice Caline, påpekt i sin kommunikasjon med det fylkeskommunens samferdselsavdeling.

Sliter med dialogen

Caline har blant annet spilt inn at bussen fra Nuvsvåg kommer tre minutter etter at ferga har gått fra Tverrfjord til Øksfjord, riktignok i henhold til ruteplanen. Caline skriver til fylkeskommunens ruteplanlegger Lars Engerengen:

- Det at du og jeg har forskjellige oppfatninger om hva som er selvfølge er kanskje det beste tegnet på at vi står overfor et alvorlig kommunikasjonsproblem".

Fabrice Caline slår fast at rutetabellen viser at skoleelevene ikke kommer seg på skolen og jobbpendlere heller ikke kommer seg hjem med buss på ettermiddagen før bussruten er justert.

Til dette svarer Engerengen:

- Skole-elevene har vi selvfølgelig kontroll på. Bussen kommer til Tverrfjord 07:55 og ferja har fått beskjed om å sikre korrespondanse, skriver han i svaret til Caline.

Ruteplanleggeren hos samferdselssjefen slår fast at det dessverre ikke er automatikk i at tilknyttede ruter oppdateres samtidig. Han forklarer årsaken til dette med at det er ulike driftsorganisasjoner eller selskaper, Boreal Sjø og Boreal Buss, som håndterer de ulike rutene.

Fire måneder for endring

- Bestillingene du henviser til for ferjerute 510 og bussrute 204 er sendt til Boreal, men de ulike driftsorganisasjonene må videre ta opp endringene med fartøydisposisjoner, fagforeninger,

undertransportører og så videre, slik at det ikke alltid kan løses samtidig, dessverre. I henhold til kunngjøringsplikten og yrkestransportforskriften skal det gå minimum fire måneder fra en ruteendring er vedtatt til den kan iverksettes. Imidlertid har vi nå ved den store ruteomleggingen fra nyttår, både på land og sjø,  en situasjon som tilsier at vi gjør mindre justeringer fortløpende, i samarbeid med operatørene. Vi avventer svar fra Boreal når en iverksettelse av endringer i bussruten er klar, og så snart dette er avklart legges ruten i reiseplanleggeren, skriver Engerengen i sitt svar til lederen i Nuvsvåg utviklingslag. Som altså må slå seg til ro med at ruteplanleggeren på 177finnmark.no ikke hele tiden er oppdatert i forhold til rutene.

Avventer henvendelse

Før helga ba ordføreren i Loppa, Steinar Halvorsen (H), om svar på det han anså som en viktig endring. Nemlig at folk fra Vestre Loppa skulle ha mulighet til å komme seg til fastlandet på fredag, slik at de ikke må ta en hel dag ekstra fri for å dra på helgetur.

Samferdselssjefen i Finnmark, Per Bjørn Holm-Varsi svarer slik på spørsmålet om det vil bli tatt hensyn til fredagsferga:

- Fylkeskommunen har i perioden fra 1. januar – 7. februar fulgt «gammel ruteplan» som følge av at Sør-Tverrfjord ferjekai ikke har vært ferdigstilt. Fra og med 8. februar justeres dette til opprinnelig planlagt ruteplan, som kan driftes med de to nye gassferjene «Hasvik» og «Bergsfjord». Større ruteendringer er ikke planlagt i fergesambandene. Fylkeskommunen har registrert Loppaordførerens ønsker om endringer, og vil se nærmere på disse når det kommer en konkret henvendelse fra Loppa kommune., skriver Holm-Varsi i et svar til Altaposten.

Han understreker imidlertid at fylkeskommunen er avhengig av å holde seg innenfor lovverket hva gjelder ruteendringer, både i forhold til Boreals kontrakt og kunngjøringsplikten/yrkestransportforskriften.

- Når en eventuell henvendelse fra en kommune kommer starter fylkeskommunen sammen med operatøren å beregne kostnad. Deretter blir det en dialog mellom kommune og fylkeskommune i forhold til konsekvenser og inndekning av ruteendringen, skriver samferdselssjefen.