Torsdag kveld valgte medlemsmøtet til Alta Ap å utelate begrepet bompenger og stå fast på sitt opprinnelige nei-vedtak fra årsmøtet. Anmodningen til regionvegsjef Torbjørn Naimak om å være tydelig på finansiering, prellet av. I stedet ønsker de et prinsippvedtak som peker i retning alternativ medfinansiering.

Frps gruppeleder Bengt Rune Strifeldt velger å ta nei-vedtaket med en klype salt.

– Jeg oppfatter det slik at Ap fortsatt ønsker en Altapakke med utbygging av hele avlastningsveien, så jeg synes fortsatt ikke partiet er tydelig. Det minner mer om dobbeltkommunikasjon, sier Strifeldt til Altaposten.

Arbeiderpartiets gruppeleder Ole Steinar Østlyngen mener vedtaket fra medlemsmøtet bør være spiselig for alle, også Frp. En utredning forplikter ikke kommunestyret til å være med på konseptet som anbefales.

– Vi skal se nærmere på forslaget til Ap når vi kommer til behandlingen i kommunestyret, men det trengs en konkretisering. Slik forslaget ligger nå, sier det ingenting om bompenger, påpeker Strifeldt, som hadde foretrukket at Altas største parti hadde satt inn politisk trykk på parselle en fra Hjemmeluft til Alta sentrum. Frp følger Dovre Groups anbefaling om å prioritere denne strekningen, uten bompengefinansiering.

– Arbeiderpartiets gruppeleder har forventninger til at Frp og statsråden sikrer statlig finansiering. Har dere signaler på det?

– Statsråden kan naturligvis ikke love noe som helst i denne fasen av prosessen. Ap starter som vanlig i feil ende. Det er Stortinget som vedtar Nasjonal transportplan og vi setter dermed inn kreftene mot våre representanter i Transportkomiteen. De er invitert til Alta for å se nærmere på prosjektet, sier Strifeldt, som advarer Ap mot å lene seg tilbake etter at de har gått for å bestille en utredning.

– Det er nå arbeidet starter. Jobben er ikke gjort. Det håper jeg partiet skjønner, avslutter Frps gruppeleder