Jo kaldere det blir ute, jo bedre fungerer elbilen i forhold til biler som hoster seg i gang på fossilt drivstoff. Det er konklusjonen til Jørund Greibrokk i Bossekop, stolt eier av en Tesla P85 på andre året.

SUVEREN VINTERBIL: Tesla P85 har gang på gang bevist for sin eier Jørund Greibrokk at den ikke bare takler vinterkulda, den koser seg når det blir kaldt. Foto: Vidar Kristensen

– Bilen blir fortere varm og det er ikkle sånn startgreie. Det er bare å kjøre. Fossil bil er bil 1.0, elbil er bil 2.0, slår Greibrokk fast.

Da det forleden var minus 28 grader i Bossekop, fikk Greibrokk virkelig ført bevis for teorien sin om at elbil til de grader er skapt nettopp for klimaet i Finnmark.

– Det er ikke noe som skal riste i gang, ingenting som skal eksplodere for at du skal bevege deg framover. Først starter du vameapparatet med en app 10-15 minutter før du skal dra, så trykker du inn startknappen uten å måtte være nervøs for at bilen ikke skal starte, for det gjør elmotoren uansett temperatur. Så er det bare å suse avgårde i en knallvarm bil. Det er ikke knirk engang, forteller Greibrokk.

SYRINGSSENTRALEN: Appen på mobilen er god å ha når bilen blant annet skal skrus på en stund før kjøring. Foto: Vidar Kristensen

– Slik har alle vi elbil-eiere i Alta det. Alle er knallfornøyde, og har man først hatt en elbil så vil ingen tilbake til fossil. Det blir akkurat som når du har kjøpt induksjonstopp på kjøkkenet. Du går vel aldri tilbake til vanlige keramiske kokeplater igjen frivillig, gjør du?

Har ikke berget elbil

Greibrokk er så fornøyd med hvordan elbilen fungerer i sprengkulda at han la ut en status om dette på sin Facebook-profil, som også NRK snappet opp og laget sak på.

Det har vært nok å gjøre for bergingsbilene i kulda. Bare i går måtte Johan Henrik Hætta og hans mannskap i Falch ut å gi hjelpestart til 50 biler, ifølge NRK. Men fortsatt har han har til gode å berge en elbil denne vinteren. Likevel er han skeptisk til at en batteridreven bil vil fungere i kulda i Finnmark.

– Vi vet jo at elektrisitet og batteri, taper halvparten av effekten i kulde. Sånn sett er det ikke det mest gunstige, men i løpet av et par år kommer det sikkert batterier som blir mye bedre. Det har skjedd mye på disse årene vi har kjent til elbilen, sier han.

Kjørte 42 mil

Greibrokk kjøpte sin Tesla ny i 2014. Han var spent på hvordan den ville bli å eie i kalde Finnmark. I dag, etter 27.500 kjørte km, har han bare positive erfaringer. Driftssikkerhet? No problem. Rekkevidde? No problem. Kulde? Bare kos.

SOLID FORSYNING: 32 ampere-uttaket i Bakkeveien sørger for at Teslaen kan lade med 7000 watt. I denne boksen er det gjort klart for lading av tre biler samtidig. – Det er viktig å ha godkjent uttak for å sikre lading med kvalitet og høy sikkerhet, mener Jørund Greibrokk. Foto: Vidar Kristensen

– Man ser at batterikapasiteten går mye ned med det samme man starter bilen i sprengkulda, men så flater nivået ut. I 25 minus kan jeg uten problemer kjøre tur-retur Kautokeino. Jeg tipper batteriet holder i 35 mil i en slik kulde, sier Greibrokk som har personlig rekord på 41 mil på en tank.

– Da kjørte jeg på vinterføre med piggdekk fra Alta til Kittilä og tilbake til Levi. Men da var batteriet helt tomt. Jeg og familien har også vært på ferie sørover med bilen, uten problemer. For oss er dette en bil som fyller alle behov, sommer som vinter. Om vinteren er den faktisk mye bedre enn fossilbiler. Ingen startvansker, alltid varm og med masse komfort, fastslår Greibrokk.

Savner tre ting

Og like gledelig; bilen ramler omtrent ikke i pris.

– Etter 200.000 km er batteriets kapasitet redusert med 4%. Batteriet overlever bilen, sier Greibrokk, som er entusiast, men ikke ønsker å framstå som kjepphøy på vegne av elbilene generelt og Tesla spesielt.

STRÅLENDE FORNØYD: – Elbil er bil 2.0, mens fossil er fossil, slår Jørund Greibrokk. Foto: Vidar Kristensen

– Det slår alltid tilbake, plutselig har jeg vel en mekanisk feil på bilen. Samtidig er den selvfølgelig i overkant kostbar å kjøpe, jeg følte meg litt rar da jeg brukte så mye penger på å kjøpe en bil. Men den bruker bare strøm for 2000 kroner i året og mangler nesten ingenting. Det er bare tre ting jeg savner for at den skal være helt perfekt, sier Greibrokk.

– Jeg savner varmetrådene i frontruta og hengerfestet fra Mondeoen vi hadde før. I tillegg skulle jeg gjerne hatt adaptiv cruisekontroll, ramser han opp.