«Sjåfør hjem – Alta»-gruppen på Facebook har i skrivende stund 2.278 medlemmer som søker skyss i Alta og omegn.

– I ytterste konsekvens kan det som skjer i denne gruppa føre til at taxisjåførene mister jobbene sine, sier Erlend Johansen i Alta Taxi.

Johansen forteller at de, som mange andre i drosjenæringen, er veldig oppgitte over at ingen makter å ta tak i det han ser på som et svart marked for drosje i Alta.

– Det som foregår er rett og slett svart arbeid satt i system. Likevel virker det som ingen evner å ta tak i det, hverken politiet eller skatteetaten, sier han oppgitt.

Og legger til:

– Jeg mener at hvis politiet hadde satt inn ressurser, så hadde de uten problemer klart å løse problemet. Selv sitter vi på masse informasjon som vi kan bidra med, hvis de er interesserte.

Går ut over de lovlige

Johansen påpeker at hvis man skal drive med persontransport mot vederlag lovlig, skal man ha løyve. Dette mener han at ingen av sjåførene som tilbyr skyss på den aktuelle gruppen har.

– Her betales det ikke skatt eller moms. De har nok heller ingen forsikring som dekker uhell, i tillegg til at de ikke har løyve. Flere av sjåførene stiller til og med opp med egen terminal, opplyser Johansen.

Han anser situasjonen som håpløs og ønsker at noen kommer på banen og rydder opp før det for alvor går ut over næringen.

– Svart arbeid går jo alltid ut over noen. I dette tilfellet er det vi som sitter igjen med tapte inntekter og mister årsverk til det svarte markedet. Det er synd det er slik, siden det særlig går ut over lønna til sjåførene som jobber i helgene, påpeker han.

Møtte på «oppdrag»

Johansen forteller at selv om mange av taxisjåførene har blitt kastet ut av Facebook-gruppen som tilbyr skyss, så har de prøvd seg på bestillinger der også.

– På eget initiativ tok en av våre sjåfører kontakt og møtte opp på en av bestillingene fra «Sjåfør hjem – Alta». Det var et kjempetrekk av sjåføren som gjorde dette. «Kundene» fikk da en lovlig tur til den prisen det skal koste, forteller Johansen lattermildt om påfunnet.

Jobber med tiltak

Johansen sier Alta Taxi holder øye med gruppene på Facebook, og jobber kontinuerlig med å forbedre sitt eget tilbud.

– Vi har sett at pirattaxiene har operert med sine egne holdeplasser i sentrum. Folk samlet seg og ventet på «taxi», blant annet ved Nordlysbaren og i Løkkeveien. Og ut fra dette har vi selv begynt å være aktiv på disse plassene i håp om å presse pirattaxiene ute, sier han.

Ønsker dialog

Lensmann Øyvind Lorentzen mener næringen selv må være flink til å melde inn forhold. Det er ifølge Lorentzen vanskelig å legitimere bruk av store ressurser til prosjekter med varierende omfang.

– Grunnen til at vi ikke har et større prosjekt tilknyttet dette, er at man først må se på omfanget. Her er vi avhengig av at næringen melder fra til oss. Hvis det er slik at de sitter med informasjon som tyder på at det er snakk om organisert pirattaxi-kjøring, ønsker jeg møte med næringen, oppfordrer lensmannen.

Vanskelige å «ta»

Selv med tips fra drosjesjåførene og oppmerksomme betjenter ute, er det ifølge Lorentzen vanskelig å bevise ulovlig kjøring.

– Når vi gjennomfører kontroller må noen av partene innrømme forholdet. Når partene da ikke innrømmer å kjøre mot vederlag så er det ikke lett. Det er ikke ulovlig å kjøre venner, avslutter lensmannen.

Illustrasjonsfoto. Foto: Odd Magne Haugen

Knut Steinar Sørlie ber drosjenæringen stikke en finger i jorda og spørre seg selv om hvorfor  folk benytter seg av «pirat-taxier».

– Tar man utgangspunkt  i hvordan de dekker flyplassen, særlig på kveldene, så opplever man til stadighet at det ikke finnes en eneste taxi å oppdrive, sier Sørlie, som uttaler seg som vanlig kunde.

– Alta Taxi er jo fult klar over at det hver eneste kveld både kommer og går sene fly. Hvorfor kan de da ikke stille opp, spør han.

Hvis det er vanskelig å betjene alle som skal ha drosje, foreslår Sørlie at Alta Taxi setter opp en sentral til.

– Man får til stadighet beskjed om at de ikke har flere biler når man ringer. Det burde jo være slik at de stiller opp når det er folk som trenger det, påpeker han.

– Når det da er slik, så ordner folk transport på andre måter, legger han til.

– Hvis de begynner å ta unna trafikken på kvelden, er jeg sikker på at de får positiv respons ellers også, avslutter han.